RSS Feed

sesuatu yang dalam diam..

khabar berita dari tanah lahir sendiri..
isu baru dan ada isi..
cerita panas tak kurang isi..

tunggu..

akan muncul nanti..



sesuatu yang perlu perkongsian akan dikeluarkan..

Facebook Pelbagai Guna

facebook sekarang memang terbaik!
kenapa?

cuba baca sini.

TEKAN!

terbaik! sememangnya terbaik.
ceti dan ah long lepas ni tak perlu susah-susah nak pergi rumah pukul-pukul dan kasi pecah barangan rumah.
tak perlu juga acu pistol atau penjarakan peminjam-peminjam.
buang tenaga. buang duit. dan buat susah bayar gaji pekerja jeh.
lepas ni kerja seorang pun boleh.
ugut melalui facebook!
terbaik!
sekarang ah long dan ceti haram juga dan up-to-date.
cuma update status jeh. :P

hahhh.
dengar cerita mara dan ptptn pun nak buat taktik sama lepas ni.
rasa-rasanya dah boleh dah kita tukar main benda lain plak.
hahahahaha! :D

bolasepak, duit dan masa

suatu hari ada seorang rakan bersama sebatang pensil dan sehelai kertas datang duduk dekat aku. sedang aku syok tengok bola. memang aku tak berapa nak layan sangat lah. rasa macam nak bagi bicycle kick jeh kan bila dia duduk dan tiba-tiba berkata

"kau nak tahu satu formula yang baru aku dapat tak?"
"formula jadah? aku ada hipotesis! semakin banyak kau cakap. semakin dekat kaki aku dengan muka kau." aku jawap sambil lewa dan malas layan.

"gampang. dengarlah dulu. ini formula aku kasi nama. bolasepak, duit dan masa." dia jawap dengan semangat lagi.
"sejak bila kau join MLM? ini apa plak? tengok bola pun boleh dapat duit ke? kalau setakat tu tak yah lah. itu dah lama kurt sama john praktik kan. itu tengah main duit laa tu. liverpool satu setengah gol." aku jawap lagi. kacau betul. game tengah sedap ni.

"ok macam ni. satu game 90 minit. 2 game 180 minit. 3 game 270 minit kan?" dia tanya pada aku.
"itu anak sedara aku baru nak nak pergi tadika pun boleh tekan kalkulator kira." aku jawap ringkas.

"ank sedara ko laki ke perempuan? aku single! kita melepak satu malam hujung minggu dekat 4 atau 5 jam tengok bola. takkan kita minum satu gelas air jeh kan? dan mesti kita lapar bukan? lepas tu kita nak makan kan. kan?" dia soal lagi pada aku.
aku diam. fikir laa jap kononnya. "a'ah betul laa gak. jadi ape hal." aku tanya kan.

"cuba kau fikir berapa banyak dah masa kau habiskan. duit yang ko habiskan."
dia buat aku fikir lagi. sial betul "a'ah banyak laa jugak. jadi kenapa"

"sebenarnya macam ni. aku dah buat solution. yang boleh jimatkan wang kita apabila melepak tengok bola." dia berkata dengan penuh bijak.
"apa? ngorat anak mamak ni? atau pergi urut bahu mamak tuan punya kedai ni?" jawap lagi aku kan. heheheh.

"senang jeh. sebenarnya macam ni. satu game kita order satu air. gelas besar kalau boleh. dan kebiasaannya air buah. sebab dia mesti kasi gelas besar kan? jadi mesti boleh tahan lama kan? air buah satu rm2. milo ais satu rm1.80 mesti nak order 2kali dah jadi rm3.60. tak ke membazir macam tu?" sambil dia menuding bibir ke 2 gelas air aku.
"betul juga kan. air buah pun mengancam gak. sedap pun sedap." aku tercabar dengan idea dia.

"jadi oleh yang demikian. apa kata kau tolong payung dulu air buah aku ni boleh? aku sengket laa. tadi punya game aku kalah laa dengan kurt. cibai betol"

babi! terkena aku dengan formula dia. melayang aku rm2 aku.

lalu beliau memulangkan semula pensil dan kertas yang dipinjam daripada mapley yang ambil order tadi. kertas itu sedikit pun dia tak conteng.

nota kecil: kadang-kadang ada gak yang tak seronok bila menonton bolasepak.

nanti aku bagitahu pula tentang formula macam mana nak jimat masa tengok bola. :D

cakap melayu? tak macho langsung.

macho ke bila menggunakan bahasa inggeris?
tak hot ke kalau guna bahasa melayu?

bila pergi ke kedai makan yang ada kelas.
tempat artis-artis melepak.
dan pesan makanan guna bahasa melayu.
terus pandang selekeh.
pandang tak ada duit.
pakcik aku dekat kampung buka ladang getah ladang sawit lagi kaya kot.
cakap bahasa melayu dan pakai minyak wangi jenama getah skrap pun income lagi masyuk.
pakai armani bawa pergi ladang jeh.
artis pun pakai baju taja kadang-kadang belum hujung bulan dah pokai.
itu yang ramai join multilevel marketing.

kan senang cakap bahasa melayu jeh. bahasa yang dah dari kecil kau guna.
dari cakap inggeris grammar terabur dan pronounce hancur.
itu lagi nak bangga diri.

dan pekerja-pekerja asing. tak sedar-sedar diri datang tempat orang tu. belajar laa guna bahasa orang. bahasa inggeris kau pun tak kemana. lagi nak sembang macho. caiitt! kalau dah macam tu baik takyah kerja ambil order. jadi guru tusyen bahasa inggeris lagi bagus!

"awaknya dress up orang putih. fesyen tak mengalah. cakap bahasa melayu x macho la. tak ada style!" ceh! kecik-kecik nyanyi lagu air pasang dalam kat tadika nak tidur nyayi lagu burung kakak tua lagi nak tunjuk macho. lempang mau?

setakat nak order ais kosong kat restoran ZM. takyah menggedik nak sebut "sky juice satu!" bukan kena bayar pun air kosong tu. cehh!

nampak bodohkah saya bila menggunakan bahasa melayu di malaysia?
kalau macam ni rasanya nak pergi cakap bahasa melayu dekat madagascar laa.


bukan pejuang bahasa. tetapi kadang-kadang rasa meluat tu dah sampai ke siku rasa nak sigung jeh! :P

"x cool laa pergi club, lepak pub cakap melayu kan. awek skirt pendek mana nak layan. pandang pun tidak." cam bangsat.

p/s: agaknya malaysia dah boleh tukar dah bahasa rasmi kepada bahasa inggeris.


dammit! bahasa inggeris aku cuma tahu mencarut jeh! :D

beri nasihat dan tunjuk ajar pun perlu permit

sangat kelakar bila baca kosmo! 02/11/09.
muka surat paling depan. front page.

bekas mufti perlis ditangkap ketika sedang memberi syarahan agama.
macam ini pun boleh berlaku ke?
dah yang berkas dan halang dari beliau memberi syarahan agama adalah JAWI sendiri.
kenapa macam ini pun boleh berlaku? apa pihak JAWI dah tak ada kerja langsung ke? sampai lebih kurang 25 orang dari JAWI datang untuk halang dari majlis itu terus berjalan. kenapa? KL dah tak ada maksiat malam tu? kenapa? aloha dah ada ruang asing untuk lelaki dan wanita?

sangat pelik dan terkejut ke? untuk sebarkan ilmu tentang agama Islam pun perlukan permit? perlukan kelulusan? dan bukannya dibuat di tengah-tengah padang awam. bukannya sewa dataran merdeka. cuma disebuah rumah sahaja.

baru kini saya faham. nak buat baik lagi susah daripada nak buat jahat.
tolong berikan saya penjelasan. sebab saya sungguh keliru.
lepas ini tok iman atau ustaz boleh ke bagi ceramah bagi syarahan kat masjid atau surau? kat sekolah atau di dewan universiti? atau perlukan permit. atau perlukan kelulusan dahulu. kenapa orang Islam sendiri halang orang Islam sendiri untuk menyebarkan ilmu agama, mendalami ilmu agama.


bangsa lain tepuk tangan tengok kita. dan kita bangga mereka tepuk tangan sebab fikirkan tepuk tangan itu tanda dihargai tanda dianugerahkan.

jangan buat baik nanti kena tangkap. buat jahat kalau nasib malang jeh kena tangkap.

bila negara sendiri seperti di negara orang.

malam itu saya berborak bersama seorang rakan. dia mengeluh. dan saya juga faham kenapa dia mengeluh.

"hai. nak lepak bukit bintang kawasan pak-pak arab."

"nak ke sunway kawasan gelap. mereka yang datang dari africa."

"lepak klcc ramai sangat bangsa. bangla. semua."

"kita di malaysia atau di pusat penempatan mangsa-mangsa perang dunia."

lalu ada seorang mencelah.

"inilah satu malaysia! semua orang boleh tinggal dan hidup dalam negara ini. tiada masalah langsung!"

ya. agaknya inilah satu masalah. mungkin 10 atau 20 kaum induk bukan sahaja melayu, cina, dan india. bertambah lagi ada barangkali.

polis suka sebab mereka banyak duit. pakcik teksi suka sebab mereka bayar lebih. perempuan suka sebab hidung mancung badan sasa.

pihak universiti: senang nak kaya kan ambil pelajar asing. mereka banyak duit. anak melayu susah. nak bayar yuran tunggu ptptn la. tunggu mara lah. tunggu jpa la. yuran mahal sedikit bising. bukan?

barisan nasional: apa cerita? berkhidmat untuk rakyat? biarlah mereka datang. rating pelancong atau pelajar asing datang ke malaysia meningkat. malaysia juga dapat nama. tidak begitu?

parti keadilan rakyat: apa lagi. waktu ni laa nak lawan. hentam. sudah-sudahlah nak naikkan nama tunjuk gah. kalau kerja bagus dan berkhidmat untuk rakyat. nanti kami undi lagi.

lain-lain: jangan asyik fikir nak lompat parti jeh. bosan dah. bila nak kerja?

politik: bukan bagus pun. semua nak ada wang. semua nak nama.

aku: dah melalut jauh dari topic. tapi sampai bila nak macam ni? senang sangat nak jumpa bangsa asing sekarang. bilangan makin ramai dan keselamatan makin tergugat.

Pesanan dari kutu-kutu Liverpool untuk Ayam-ayam kicap Man UTd

untuk bapak-bapak ayam kicap yang besar-besar ni.

AYAM, AYAM, AYAM, AYAM

kuda-kuda tu dah tua. dah boleh inject kasi mati lah.
sudah takda function org putih kata.



bukan fans liverpool pun. tapi terasa tak puas kalau tak mengata mereka kan!
main macam ayam kicap. sikit lagi boleh buat gulai dah! :D

Otak Letak kat Lutut.




bodoh. benda macam ni pun nak buat main. semua nak popular semua nak tunjuk macho. otak letak kat lutut. rasa macam nak bagi siku jeh.

sudah-sudahlah tu. masuk raja lawak kalau nak masuk tv. nak popular.

tekan!

jangan manipulasikan fikiran orang lain dengan benda macam ni.

komen: aku nak cuba lipat kain pelikat tunjuk jari tengah pula lepas ni.

Most romantic poem i'm ever read :P

terus terang nak cakap. ini adalah puisi inggeris yang paling romantik yang pernah dibaca oleh aku. maaf sebab lari dari jalanan sebentar. terasa rugi bila baca sorang-sorang. jadi mari kita sama-sama menghayatinya.

1. My darling, my lover, my beautiful wife:
Marrying you has screwed up my life.

2. I see your face when I am dreaming.
That's why I always wake up screaming.

3. Kind, intelligent, loving and hot;
This describes everything you are not.

4. Love may be beautiful, love may be bliss,
But I only slept with you 'cause I was pissed.

5. I thought that I could love no other
-- that is until I met your brother.

6. Roses are red, violets are blue, sugar is sweet, and so are you.
But the roses are wilting, the violets are dead, the sugar bowl's
empty and so is your head.

7. I want to feel your sweet embrace;
But don't take that paper bag off your face.

8. I love your smile, your face, and your eyes
Damn, I'm good at telling lies!

9. My love, you take my breath away.
What have you stepped in to smell this way?

10. My feelings for you no words can tell,
Except for maybe 'Go to hell.'

11. What inspired this amorous rhyme?
Two parts vodka, one part lime.

cik nadia :) suke tak kalau puisi ini ditujukan kepada anda?
hahahahahahhaa :D

Al-Quran pada kulit bayi

ada baca Kosmo tak hari ni?
kalau belum tekan kat bawah ni.


TEKAN!!

sila baca. dan luangkan sedikit masa untuk komen.
tidak mahu untuk menulis panjang lebar.
tetapi tak rugi untuk kita berdiskusi sebentar bukan?




sumber dari kosmo! rabu 21 oktober 2009.

pendatang asing: mereka datang, mereka takhluk, dan mereka jajah kembali.

sebelum kita teruskan tengah topic yang agak hangat tapi kasi letak ais dia dah jadi suam-suam kuku. kita kena kembali ke masa sampau. orang putih kata back to the future. tak perlu balik ke lampau sangat. bukan suruh kembali ke zaman kesultanan melayu melaka. tidak juga ke zaman mesolitik ataupun paliolitik. cukup kembali pada 7 atau 10 tahun lepas. 10 tahun yang kebelakang mungkin lebih afdal.

untuk pendekkan cerita. supaya mereka-mereka yang malas baca panjang-panjang tak macam terpaksa baca kan. mudah sahaja persoalan untuk 10 tahun lepas. senang tak nak jumpa atau terserempak dengan pendatang asing seperti dari afrika, timur tengah, dan juga dari negara-negara lain? susah bukan? dan jarang-jarang kita temui. maknanya waktu itu kelompok mereka tidak besar. perkauman dan sifat kenegaraan mereka tidak kuat bukan. jadi mereka sangat hormat kepada penduduk di Malaysia. dan satu juga isi yang penting. waktu itu sifat permuafakan penduduk di malaysia masih ada walaupun hanya dan tinggal saki baki jeh. sekurang-kurangnya masih ada. syukur juga di situ. ok sepuluh tahun lepas MEREKA HANYA DATANG.

sudah-sudah. kembali ke zaman kini. zaman millenium. zaman semua di hujung jari. sekarang cuba anda keluar ke pusat-pusat membeli beli seperti midvalley megamall, Suria KLCC, Pavillion, dan mana-mana lagi tempat tumpuan awam, cuba anda perhatikan susah tak nak jumpa mereka yang bukan berasal dari negara kita? senang bukan. populusi mereka di sini semakin bertambah bukan. dan mereka semakin berani. perasaan hormat pada penduduk malaysia semakin hilang. dan sifat kurang ajar makin menjadi-menjadi. dan disini MEREKA TAKHLUK.

dan disini sebenarnya yang paling penting. dan disini sebenar yang sangat perlu ditekan. apabila mereka JAJAH KEMBALI. keliru dengan maksud saya? kita susuli dengan pengalaman dan cerita tentang mereka ini apabila mereka mula merasakan mereka sedang menjajah negara ini.

kita mula sekali mereka yang datang dari tanah arab. ingatkan mereka datang dari sana baik. berbudi pekerti. mula-mula datang bilangan tak ramai ok. baik jeh. tapi sekarang bila dah ramai. macam sial. dah laa tak tahu hormat orang. lepas tu lagi nak tunjuk hebat. perkara biasalah bagi mereka bila naik lrt tak beradap. tak ada nak tunggu-tunggu turn bila nak beli tiket. main sapu jeh. konon dialah orangnya. aku nasib baik hormat pada yang kerja kat lrt jeh. kalau tak dah lama aku rembat. aku selalu gak lepak-lepak dengan pakcik yang bawa teksi. mereka pun selalu bising orang arab memang kurang ajar. bayar nak kurang jeh. ayat yang mereka akan selalu guna. "we are brother! we are brother!" kalau sekali dua pakcik tu kata boleh laa juga halalkan. tetapi bila dah naik lemak. pakcik itu dengan muka nak bagi hayunan maut jeh berkata. "ok we are brother. but other balance haram." pakcik-pakcik teksi kata mereka sensitif tentang perkataan haram.

kisah mereka-mereka yang marah bila panggil nigga plak! kalau cara dan gaya kau baik. tak adanya nak panggil macam tu. mereka ini lagi bangsat. sekarang mereka lagi suka jalan berkumpulan. mereka juga gelarkan geng mereka geng gagak hitam. tempat aku kat taman melati pun ada gak mereka-mereka ini. port mereka satu tempat gelap. lokasi aku tak tahu macam mana nak mention. bila dah jalan ramai-ramai. mula tunjuk samseng kan? bila dah tunjuk samseng mula laa hati nak marah jeh kan? persekitaran jadi tak selamat. kita nak keluar pun jadi takut kan. badan dah laa besar-besar. hitam plak tu. dah macam orang minyak pun ada. tolong laa sedar awak tu tinggal kan negara orang. malaysia ini aman bukan macam afrika huru-hara. tolong ubah mentaliti dan tolong hormat orang. mereka ini adalah golongan yang selalu buat kacau. satu hari aku lepak dengan pakcik polis waktu tunggu roti john ada mamat afrika lalu dia mengeluh. aku tanya ape hal. dia jawap. kalau sehari tak ada panggilan ada selisih faham kat pub ker club ker dari mereka mereka ini tak sah. balik-balik mereka juga yang buat hal buat kecoh. aku faham sangat. mereka memang selalu buat hal pun. sebab mereka ingat mereka hitam mereka kuat.

ok bangsa-bangsa lain yang aku tak sebut diatas. mereka-mereka yang kerja kat stesen minyak, tapak pembinaan, rumah orang-orang kaya, pusat membeli belah dan juga pengawal keselamatan. maksud aku adalah bangla, indon, myanmar, dan seangkatan lagi. mereka ini juga dah terlalu ramai. sangat ramai dan makin sukar dikawal. ada baca suratkhabar tak? kebanyakkan penjenayah yang tumpas atau ditembak mati. majoriti adalah bangsa luar. mereka menyamun, merompak dan juga bermacam-macam lagi. tak kata bangsa kita baik sangat. tetapi mereka juga berani mati. boleh fikir logik kan. seberang ke malaysia tanpa dokumen yang sah pun mereka berani. duduk dalam tong eksport ke malaysia pun mereka tak goyang. inikan pula merompak rumah-rumah kat malaysia. apalah sangat kan. apa yang boleh dikatakan. jenayah meningkat seangkatan dengan peningkatan warga-warga asing in. setuju tak sebenarnya mereka yang buat kacau kat malaysia ini.


kenapa ramai yang masuk ke malaysia lepas tu taknak keluar? kenapa visa pelancong dah tamat pun masih ada kat malaysia lagi? dan kenapa visa pelajar dan tamat pun masih ada kat malaysia? dan kenapa masuk secara haram dah hantar pulang pun datang lagi? sebab mereka rasa mereka kuat kat malaysia. sebab mereka semakin kuat kat malaysia ini. dan mereka sedikit pun tak hirau kat penduduk malaysia. apa laa sangat penduduk kat malaysia. setakat heboh kat blog jeh boleh laa kan?

paling menyampah dan rasa sakit hati bila kerajaan indonesia minta macam-macam untuk pembantu rumah yang berasal dari negara mereka. sedar tak mentaliti kita dah dijajah bila kita kena macam ni? kenapa pula kita yang perlu risau dan takut bila mereka minta macam-macam. gaji minima rm800. mesti ada cuti itu cuti ini. susah-susah sangat hentikan sahaja pengambilan pembantu rumah dari negara mereka. kerja di sini senang-senang lagi nak demand tinggi. yang orang kaya pula cuak-cuak. banyak lagi alternatif lain. makcik-makcik malaysia pun ramai sanggup jadi pembantu rumah kot.

dan sekali lagi nak pertikaikan kerajaan malaysia. post lepas juga mempertikaikan kerajaan. dan ini sekali lagi. susah sangat ke nak tangkap pati. kenapa mereka semakin ramai? sepatutnya malaysia juga dah boleh guna pakai undang-undang singapura. mereka yang menyeberangi singupura tembak sahaja. nampak kejam tapi berkesan. buat apa nak berlembut sangat. tangkap penjara dulu bagi makan 5 kali sehari lepas tu hantar pulang naik kapal-kapal. buat bazir duit kerajaan jeh. mereka gak yang seronok. dapat makan free dapat tiket pulang free. patut suruh mereka balik berenang jeh.

untuk perempuan-perempuan di luar sana. jangan nak cari batang besar dan hitam sahaja. esok dapat anak dia lari. hantar kau hilang sama. tinggal cuma bayi hitam rambut kerinting jeh. hah! pandai-pandailah korang.

maaf untuk pembaca dari indonesia. tetapi inilah situasi kini. realiti di malaysia. harap faham. bukan perkauman.

sesuatu yang akan datang.

mengenai pengemis sudah saya tuliskan.
sudah ada pro dan kontra.
dan juga suda ada reaksi dari mereka yang berfikiran terbuka.
usah malu untuk selitkan pendapat.
tak kena bayar pun.

tulisan akan datang.
suatu yang cukup sinomin.
sesuatu yang juga menjadi buah mulut penduduk dan masyarakat kini.
terutama sekali di kuala lumpur.

pendatang asing: mereka datang, mereka takhluk, dan mereka jajah kembali.


dan sesuatu nota penting. ungkit dan bangkit cerita yang lama hanya mendatangkan keburukkan dan juga persengketaan. manusia boleh berubah jika diberi ruang dan peluang. manusia juga bisa mengerti yang mana kasih yang mana bukan. sebab itu banyak menagih dan penjenayah bila keluar dari tahanan kembali menagih kembali melakukan jenayah. sebab kita masih ungkit kisah hitam mereka. ungkit keburukkan mereka. sedangkan mereka cuba untuk ubah diri mereka. cuba untuk lebih positif. cuba transform kan ini dalam cinta dalam keluarga. sama juga barangkali. fikir dan cari konklusi dalam diri sendiri.

pengemis: adakah ini adalah satu pekerjaan kini?

mari kita susuli pengalaman ini. pengalaman pertama. kita bersama cik bunga hati yakni nadia puaad pulang dari pusat membeli belah mid valley. ketika di atas jejantas untuk ke stesen komuter. di tepi aku seorang kanak-kanak dalam linkungan 5 atau 6 tahun sedang mengemis dan di depan sedikit adalah seorang ibu bersama anak dalam pelokkan yang berusia 1 setahun lebih. aku keliru untuk sedekah yang mana satu. tetapi aku beri rm1 kepada budak itu. beberapa langkah menjauhi pengemis ini. ibu yang mengemis tadi mendekati kanak-kanak dan berumur 5 hingga 6 tahun ini dan mengambil sejumlah wang yang berjaya dikumpul oleh kanak-kanak itu tadi. baru aku sedari yang mereka ada keluarga. ibu itu berlalu dan pergi mendapatkan komuter. ketika hendak menunggu komuter dia mengira wang yang berjaya dikumpul. agak banyak juga. dan kemudian beliau mengemis di dalam stesen komuter itu pula.

cerita kedua. aku di hampiri seorang lelaki yang agak tua umurnya. sedang membawa tongkat dan satu tupperware kecil. beliau menghampiri aku dan kemudian meminta sedikit wang. aku tidak hulurkan wang sebab baru siang tadi aku tertipu oleh seorang wanita dengan anak-anaknya. pengemis itu berlalu pergi dan menuju ke meja-meja lain di dalam kedai tersebut. setelah selesai makan dan lepak ala kadar. aku pergi temankan kawan aku ke sebuah kedai makan lain yang berhampiran untuk membeli rokok. kebetulan pengemis tadi juga hendak membayar makanan yang dimakan oleh beliau. tercicir-cicir duit beliau dari poket ketika hendak mengeluarkan wang. agak banyak nilainya.

cerita ketiga adalah ketika aku cuti semesta. ketika membantu ibu aku di restoran miliknya. seorang pengemis datang dengan keadaan penuh compang camping dan berbau busuk. duduk di meja yang paling hampir dengan pintu masuk kedai dan terus memesan teh tarik bersama nasi lemak. setelah 10 minit berlalu ada seorang lagi yang rupa dan pakaian yang lebih kurang sama datang duduk di meja yang sama. mereka berborak dan menambah order minuman. setelah agak lama berbual dan minum mereka datang dan panggil order. nah! rm50 dia kasi bayar dia punya minuman.

banyak lagi situasi yang berlaku dan ia terus berlaku setiap hari. kenapa seorang ibu atau bapa yang masih sihat tubuh badan dan langsung tiada cacat anggota sanggup mengemis di jalanan untuk cari nafkah untuk anak-anaknya? kenapa pula ada ibu bapa yang langsung tiada rasa tanggungjawap sanggup biarkan dan menyuruh anak-anak mereka mengemis untuk taja hidup mereka pula? dan kenapa kenapa ini semua terjadi? mungkin sebab salah rakyat malaysia juga yang terlalu prihatin dan juga terlalu pemurah. dan disebabkan itu mereka kini sangat bermaharajalela. dulu di tepi tepi jalan dan di kawasan yang terbuka sahaja mereka mengemis. kini di restoran makanan segera juga mereka sudah berani untuk meminta sedekah.

dan kini kita dibanjiri oleh peminta-peminta sedekah yang bukan sahaja dari bangsa dan negara kita, malahan bangsa lain juga sudah sangat berani meminta sedekah di negara kita yang rakyatnya begitu pemurah. dan dimana penguatkuasa dan orang yang bertanggungjawap untuk membanteras gejala ini? kenapa hanya sekadar butakan mata dan pekakkan telinga? ke mana hilang duit cukai itu cukai ini? mana badan-badan yang bertanggungjawap untuk mereka ini? mungkin kita negara kita tidak sangat kaya untuk memberi gaji kepada mereka yang tidak bekerja. tetapi negara kita tidak berlalu miskin untuk membanteras dan menempah mereka ini ditempat-tempat yang sebetulnya bukan? sedar tak dalam diam kita ditipu hidup-hidup dan mereka semakin kaya hari demi hari.

jangan sampai nanti mereka yang mengemis ini makin berani dengan mengemis dengan cara memeras ugut.


mungkin membanteras makcik-makcik yang susah menjaja di tapak-tapak yang salah lebih senang dari membanteras makcik-makcik ini. padahal tanah itu bukan hendak dibangunkan atau dimajukan. apalah salahnya makcik-makcik ini berniaga sementara dan mencari rezeki yang halal untuk mengisi perutnya dan juga perut keluarganya. kadang-kadang kita patut butakan mata dengan undang-undang mengikut situasi. sebab kita juga manusia. dan kita juga bisa mengerti dan memahami.

kembali ke jalanan.

akan kembali ke jalanan.
menulis isu-isu yang terdapata di jalanan.
sebab memang itulah lahirnya blog ini.
dan kini ia jauh tersimpang.
sudah rosak akal agaknya.

isu akan datang.
pengemis dan peminta sedekah: siapa dan apa isu mereka.

PROJECT ALPHA

project alpha? apa tu?
satu lagi projek yang akan membinasakan dunia?
satu lagi bom terbaru?
atau lagi movie yang akan keluar dan bila keluar nanti akan box office?
memang tayangan pecah panggung.

kena tulis mengenai apa yang ditonton tentang project alpha?
kalau tak ada tv macam mana?
student yang duduk kolej kediaman. update sangat ke drama, movie atau rancangan tv?
tentu sekali tidak. duduk kolej tengok buletin utama pun jarang bukan?
jadi macam mana nak update tentang project alpha ni?

apa susah.
tak tengok project alpha dalam tv.
youtube kan ada. siap boleh pilih lagi nak tengok minggu yang ke berapa.
kalau tak puas siap boleh ulangtayang. boleh pause kan kejap nak tengok lubang hidung mamat yang hot. dan yang paling penting siap boleh save lagi. dan tengok bila-bila nak tengok.

tak tahu tentang project alpha. google kan ada boleh search.
apa guna ada wifi kan? search.

tak mampu beli camera nak upload gambar.
tak perlu pun tak apa.
J.K Rowling tulis novel pun boleh kaya.
tak ada gambar pun.
fantasi dan imaginasi ada.
rugilah kalau tak guna.


p/s: hahahaha. macam mana? cukup gempak tak nak menang project alpha. keh keh. malas nak tulis panjang-panjang. korg search laa sendiri apa tu project alpha eh! apa guna ader internet kalau tak guna. apa guna on9 sampai pagi tapi tak tahu apa project alpha kan. aku malas nak terang banyak-banyak. siapa nak duit apa lagi. rembat dan try. mana tau kot-kot gol. untung sabut timbul. :D

selamat mencuba! aku? nak tidur. ngantok! ZZzZZzZZz

perjalanan : cerita minggu lepas.

ini cerita minggu lepas. tepat jam 9 malam lebih. aku mulakan perjalanan ke petaling jaya. berbekalkan skuter buruk dan berbaju melayu. aku dengan penuh segak dan ada gaya seperti hang tuah dalam cerita silat lagenda. aku mulakan perjalanan. baru nak pecut lampu isyarat depan taman melati merah. aku brek mengejut. aku rileks. betulkan helmet ikat ketat-ketat helmet. tarik zip baju sejuk atas (waktu tu berangan aku betulkan tanjak. repair kedudukan keris. baiki samping kasi ngam) lampu hijau aku mulakan perjalanan.

jalan area danau nak pergi ke bulatan pahang tu memang banyak liku. lubang-lubang dia macam periuk api dah. dah laa dalam. besar plak tu. tapi takpe. berbekalkan ilmu di dada. aku cilok mana yang patut. tapi periuk api memang tak kenal mangsa. kedeganggg! aku jatuh dalam satu periuk api. terbunyi satu letupan dan satu gegaran terasa di benak buntut aku. dan disusuli bunyi satu benda yang jatuh berguguran. gampang! makgat belakang aku patah. aku berhenti tepi jalan nak ambil balik menatang tu. ada budak dengan semangat berlari mendapatkan makgat aku. aku ingat dia nak curi dah makgat aku. aku dah lari dan sedia nak bagik flying kick dah. silap-silap kena flying kick aku boleh koma sebulan tu. tetapi kesabaran aku masih kuar. aku lepak dulu tunggu dia serang dulu. dia lari penuh semangat datang ke arah aku bersama makgat aku. aku dah bukak buah tepisan guru ketiga dah. mana laa tau kot-kot apa jadi kan. budak tu datang lagi dekat. " abg. ni abg punya tadi terjatuh." dia hulurkan ke arah aku. macam gampang. malu aku. aku capai skuter teruskan perjalan lagi. sepatah apa aku tak cakap kat budak tu.

sampai depan bulatan pahang. aku dengar satu letupan kuat. di ikuti pula dengan bau asap dan bau terbakar. aku teliti dari mana arah. serangan hendap barangkali. tetepi sedikit pun aku tak goyang. aku teruskan perjalanan lagi. boomm! satu lagi letupan. kali ni depan jalan tar. diikuti dengan teriakkan dan jeritan penduduk yang terkena serangan itu tadi. dah tak boleh jadi ni. aku mesti cari dan balas dendam. berbekalkan keris yang terdapat pada aku. aku teruskan perjalan lagi. mana tahu kalau jumpa waktu tengah jalan aku sauk jeh leher dia guna keris aku. walaupun mereka serang dengan senjata paling moden dan berbekalkan bunyi yang cukup bising. aku tidak takut. gentar pun tidak sama sekali. ini anak pahang kot. darah mat kilau berkilau kilau dalam darah. berpantang maut sebelum ajal. apa nak jadi jadi. yang penting kita pertahankan diri. walaupun aku hanya berkeris kamu bersenapang patah. sikit aku tak hirau.

aku lajukan kelajuan skuter aku. aku dah sampai depan muzium negara. tetapi suasana sunyi sepi. tetapi aku masih berhati-hati untuk mengelak periuk api yang tertanah di dalam jalan-jalan yang aku lalui. tiba-tiba suasana yang sunyi bertukar gempita. keboomm! kebommm! dua kali letupan kedengaran. agak canggih senjata dia kali ini. sampai dua kali letupan. aku terkejut dan memperlahankan kenderaan. cari kot-kot ada musuh dalam semak. tetapi batang hidung pun aku tak nampak. darah pendekar aku makin panas. dah mendidih-didih dah ni. rasanya kalau aku bagi penampar pun dah pengsan dah musuh tu. tetapi tak apa. aku aim kalau jumpa dalam perjalanan aku. aku kelar jeh leher dia.

aku dah sampai bangsar. sikit lagi nak sampai markas aku. keboomm! lagi sekali dia serang aku. kali ni dengan bunga api memancut-mancut keluar. memang lahanat betul musuh ini. sungguh kental dan degil. aku dah tak kira dah. lampu merah aku selambe jeh langgar. aku kisah apa. sebab aku dah memang marah. dan membara-bara dah marah aku ni. aku tak kisah dah lampu isyarat merah atau hijau.

aku pecut laju. selaju yang boleh. tiba-tiba ada bunyi siren dari belakang. seorang lelaki bajet macho lagi hot sedang menunggang kuda putih meluncur laju ke arah aku. tanpa banyak soal dia suruh aku ke tepi. bila lihat dia lebih lagak pendekar aku dan aku rasa dia lagi banyak ilmu di dada di dada dia. aku berlahankan skuter aku dan ke tepi. tanpa banyak soal dia mintak lesen. arrgh! baru aku tersedar yang tadi tu semua gara-gara mercun. baru aku sedar yang sebenarnya tadi itu letupan dari mercun-mercun liar. memang bangsat. aku puas cakap kat jejaka berkuda putih tadi bahawa aku dalam misi menyelamatkan tanah melayu. dia tak banyak soal terus bagi aku satu surat sambil berkata "ini adalah misi terakhir anda. selesaikan. dan semoga berjaya!" kena saman aku malam tu. tapi nasib baik dengan dbkl jeh. jadi pergi mampuslah saman tu! keh keh. aku dah buang dah surat tu sebelum masuk PJ.

nasib baik rumah ira ada nasi. aku lepaskan geram makan nasi ayam merah kurma daging. sikit pun aku tak malu. bukan rumah mertua aku. hah hah hah. sorrylah ira aku nak pantun itu hari tapi aku baru nak sebut kat bapak kau "pakcik inilah bakal menantu pakcik semua dah jeling kat aku." dorg suap aku dengan karipap. huh!


mercun sekarang macam gampang. yang main mercun nya pula macam setan. tak main dah mercun padi mercun papan. semua nak main mercun ketupat mercun bola mercun besar-besar. dengar cite kastam rampas lepas tu jual semula. apa kes? masuk poket sebab tak ada bonus raya ke?

jalan raya kat malaysia macam gampang. bapak banyak periuk api. silap langkah boleh patah kaki. silap masa boleh hilang rim. apa air tak cukup ke sampai nak buat takungan air tadahan air kat jalan raya? ingat semua orang naik merc naik bmw naik supra suspension langgar lubang air pun tak tumpah hah? mana mat rempit tak banyak mati. sebab elak lubang langgar lori. mana ford ranger gila laku sekarang sebab jalan kat malaysia layak naik pacuan empat roda jeh.

huh! naik komuter lembab! ikut jalan raya bangsat teruk jalan! baik tidur jeh lagi bagus. sebab tu aku tak pergi beraya. hahahahaha

p/s : aku dah bayar cukai jalan tapi duit tu pergi mana? jalan kat ibu kota pun macam bangsat lagi. aku bayar cukai pintu tapi longkang tersumbat gak. sampah pun delay gak angkut. aku bayar saman tapi asyik aku jeh kena. abang naik kereta mewah kau pejam mata. aih!

Wenger dan Remaja



dah tengok video ni?
apa macam geng? ada terpaku tak tengok game ni?
macam cibai kan game ni kan?
mmg fantastic! mr. boom bass stik! mr lobaa lobaa!

happy anniversary Arsene Wenger!
dari highbury ke emirates.
dari henry ke fabregas.
anda masih kelihatan cool dengan pasukan remaja.


untuk pasukan sampah (man utd, liverFOOL, HELLsea, dan juga Man Citot)
pergi mampus! hahahahahaha.

p/s : nak komen? komenlah. skit pun aku tak heran.

no komen.

bila tanya ah chong seorang peminat liverpool apa komen dia sebelum perlawanan.
"pasti boleh menang! confirm! torres hat trick!"

selepas perlawanan.
"no komen!"

aku tak tanya apa pun lagi kot. keh keh.
itulah sokong lagi kelab sampah tu. padan muka kau.

arsenal menang 6-1. bukan nak berlagak atau meninggi diri. tetapi itu kenyataan. itu realiti dan itu yang berlaku. hahahahaha :D

untuk peminat liverpool :) nak tukar team? boleh lagi. kad keahliaan pun ada lagi. apa lagi lompat kelab! takkan lompat parti jeh boleh. lompat kelab pun boleh hape! :D

untuk daud :) kau amacam. darah gemuruh dah hilang? hahahaha :D

untuk ira :) amacam daud tu? dah lulus ke? hahahahah..

untuk nadia :) sekali lagi nak kata. awak sibuk jeh.

I Got a Feeling :P



gila KOooOooOooOoOOoLLLLlllllllLL ini video.

credit to ah chong sebab suruh tengok video ni.

bersatu teguh bercerai roboh. ada kena mengenakah? :D

p/s : argh! sudah jam 4 pagi. mari tidur.

cerita ngeteh..

sekarang budak-budak tempat aku dah tak nyanyi lagu balada rock.
dah tak juga pegang gitar sambil nyanyi lagu rock cinta.

kalau pergi ngeteh atas motor atau dalam kereta tak ada dah dengar-dengar lagu-lagu punk rock, lagu siti, lagu fauziah latiff, lagu aznil.

tapi sekarang semua dah tukar genre. atas motor dalam kereta waktu on the way ke kedai mamak semua nyanyi.

cerita kedai kopi.
cerita kedai kopi.
tapi datin muda tengok. geram dan sangkut.
datuk outstation. apalagi angkut.
cerita kedai kopi.
cerita kedai kopi.

macam haram. part yang tak elok semua bersahutan-sahutan jeh nyanyi. kalau naik kereta dah boleh nyanyi featuring mie feuturing sham featuring fred.

layan laa. jangan sampai esok tukar pakai topi besbol baju american football kedabak besar. kasut bengkak. itu sumpah aku lepak rumah jeh.

p/s : muse - the resistance album dah released 14th september lepas. mari kita cari album original dalam limewire. keh keh.

wuarghh! esok nak gi hantar rombongan meminang daud plak. harap-harap mak bapak ira setuju. puas dah siapkan pantun ni. zarf kau larikan diri. taknak langsung support aku tolong meminang. ceh!

ira. jgn lupa duit raya.
daud. mandi bunga sebelum pergi.
nadia. kau sibuk jeh! hahahaha :D

Al-Fatihah : Cuba Baca ini

tekan.

apabila seorang isteri melangkah ke bilik mayat yang menempatkan suaminya yang telah lama tidak beliau ketemu.

dan langkahnya masuk ke bilik mayat itu untuk melihat jenazah suaminya sambil berkata

"Assalamualaikum abang. kami datang." kata isterinya.

hati lelaki juga bisa tersentuh. hati lelaki juga bisa menangis apabila membaca sambil membayangkannya. cukup tabah wanita ini.

berakhir sebuah kehidupan seorang yang digelar pengganas. tamat riwayat seorang yang dikenali sebagai Noordin Mat Top. tetapi adakah serang pengganas akan tamat seangkatan tamatnya riwayat beliau?

adakah kita gelarkan dia ini pengganas atau pejuang? sama-sama kita definasikan sendiri.


nota kecil : Israel bukan pengganas kerana dia hanya mempertahankan kedudukkan mereka dan memperluaskan negara mereka. palestin hilang sedikit demi sedikit dari peta dunia. tetapi tiada siapa yang gelarkan mereka pengganas. adakah saya salah?
kenapa iran salah membina loji urunium atau memiliki senjata nukluer tetapi israel halal dan layak untuk memiliki ini semua? kenapa perlu ada PBB sedangkan keputusan atas mereka yang memegang VETO?

tentang kamu. tentang kita

terasa berdebar hatiku
setiap melihatmu tersenyum padaku
tak kuasa menahan rindu
untuk selalu bertemu bercinta
denganmu

adakah kau merasakan juga
cinta yang selalu hidup di jiwaku
tak tahu mengapa dirimu
begitu indah membuatku
selalu ingin di dekatmu

bawalah diriku
di setiap mimpi-mimpimu
ku kan selalu ada untukmu

biarlah cerita cinta kita
terjalin abadi
aku kau selamanya

ku ingin hidup ku untukmu
hidupku bagiku
berjalan bersama

bawalah diriku
ku kan selalu ada untukmu.

tompi - tentang kamu

kita gaduh. kita marah. kita naik angin. kita diamkan diri. kita keciwa. kita resah. kita gelisah.

tapi kita tak pernah terpisah. tapi kita tak pernah berubah hati. tapi kita tak pernah pergi dari kisah ini.

sebab ada sesuatu tentang kamu. sesuatu yang sangat istimewa. sesuatu yang hanya kamu sahaja yang ada. sebab hanya kamu.

ok dah. kan ayah baca kan kantoi plak kan. dah demam-demam plak ayah bila baca kan. tak pasai-pasai lengit nanti kena. :D

ok cukuplah tu. tak yah tulis banyak-banyak. hahaha! :D


p/s : ira. kami datang nak duit raya jeh. sbb dah kering betol dah ni. hehehe :D
post ini bukan untuk ira. tapi untuk rummate dia last year! :P


cam merepek jeh kan post ni. aku baca pun macam pening. layan jeh lah :D

Jalan Bukit 5 Bintang

ada baca surat khabar ini hari? ada baca tapi tak jumpa artikel tentang apa yang aku nak tulis ni? ni tekan bi bawah sini.

TEKAN

aku rasa betul sangat. memang betul pun. jalan di bukit bintang pun tak ada langsung taraf bintang. satu bintang pun tak ada. pejalan kaki melintas suka hati macam bapak dia sorang bayar cukai jalan.

cadangan aku. kalau nak buat jalan untuk penunggang motosikal. tak perlu sampai letak jauh bangsat dari main road. ini bapak jauh. dah laa gelap. lampu jalan sebatang tiang pun tak ada. lepas tu mula laa ada orang-orang yang baik budi pekerti tabur-tabur paku. lampu motor sahaja mana cukup. paku bukan besar pun. nak tengok sign board tulis tayar pancit call 019-4XXXXXX pun tak nampak bila dah langgar paku.

lagi. apa lubang-lubang cable telefon ataupun eletrik tu tak boleh ke buat atau letak di bahagian tepi jalan. dah laa besar dan dalam gak. aku dah masuk dua kali rim bengkok sebab langgar benda bangsat tu. tengah bawa laju-laju mana sempat nak elak kan. kalau hujan lagi laa tak nampak. sebab dipenuhi lopak air. sedar-sedar dah bergegar jeh pungkok kan. terus mencarut pungkok hang!

penurapan jalan pun bagus laa sket. padahal kerajaan bagi duit turap jalan bapak banyak. tapi jalan yang diturap bapak laa nipis. nak makan duit kerajaan pun takyah laa banyak-banyak. esok kerja bagus dapat lagi tender buat jalan. boleh makan banyak lagi dan lagi. neh buat kerja sekali dah tak bagus lagi mahu dapat tender ker? citt podahhh!

untuk pengguna jalan kaki. korang ada nampak tak jejantas berdekatan? korang tak kenal ea jejantas tu apa. meh aku nak kenalkan. kalau korang nampak yang ada tergantung di tengah jalan yang ada tangga korang boleh panjat dan pergi ke seberang jalan tu. tu nama dia jejantas. korang tak perlu tunjuk aksi bionik atau tari tirana dengan bersesak-sesak atau terkejar-kejar nak melintas jalan. ada jejantas gunalah. lepas ni aku malas dah guna brek aku nak brek-brek untuk korang. aku langgar jeh. taknak aku sampai nak terputus tangan brek untuk kau yang melintas tak tentu pasai. jadik gunalah jejantas. dan kat jalan-jalan utama. perbanyakkan pembinaan jejantas.

dah lah. aku malas nak emosi berlebihan. nak kata aku period tuh dah lawan hukum alam. tu nama dia dah nak mampus!

p/s : naik motor ke kereta ke basikal ke tetap akan sakit belakang gak sebab banyak ngan lubang atas jalan di malaysia. pasti juga ada adegan suspen dan terkejut sebab tiba-tiba mesti ada aksi merbahaya mengelak lubang di jalan raya.

anak sedara aku pun boleh tersedar dari tidur bila sedang tidur dalam kereta sorong dia sebab langgar lubang. ceh!

kosong

raya dah.
duit kering sudah.
siapa buat rumah terbuka beritahu.
update di sini.
sebab aku dah tak ada duit nak makan.

idea dah kering.
malas la tulis.
tidur lagi bagus.


p/s : awek putu piring kantoi ngan aku dating ngan abg ayam percik kat stesen lrt. sial!

Bukan untuk Awek Putu Piring

facebook.

myspace.

friendster.

twitter.

online.

offline.

online.

offline.

comment.

status update.

group invited.

berkawan.

berhubung.

berborak.

bersembang.

bercerita.

berkongsi.

berdrama.

beronggeng.

berhibur.

bergelak ketawa.

bersuka ria.

suka duka.

suka lebih.

duka kurang.

kawan datang.

kawan pergi.

kekasih muncul.

kekasih pergi.

cinta goyah.

hubungan goyang.

couple break.

couple again.

cinta lagi.

gaduh lagi.

baik semula.

benci.

marah.

geram.

dengki.

dendam kesumat.

parah kembali.

pergi mampus.

bodoh.

bangang.

bengang.

hidup kucar kacir.

masa lari pecut.

kejar pancit.

ungkit.

tak puas hati.

minta maaf.

minta ampun.

sorry.

promise.

keluar dating.

hang out.

lepak kawan-kawan.

overnite lebam-lebam.

teh tarik.

putu piring.

nasi lemak ayam.

danau kota.

kampung baru.

ngeteh.

huhaa huhaa.

keluarga.

ada tak yang masih tertinggal dalam list. ada tak masih yang kurang. ada tak yang masih belum cukup? owh ya. ada.

berak.

kencing.

mandi.

tidur.

pergi kelas.

balik kelas.

sampai rumah.

tertidur.

tak sedar.

tertinggal.

habis bateri.

message pending.

topup habis.

coverage tak ada.

hand phone buat hal.

apa lagi ya. sekejap saya ingatkan kembali. mungkin masih belum lengkap lagi.

dengar lagu.

tengok tv.

dengar radio.

tengok movie.

tengok blue.

baca buku.

dalam kelas.

study.

ada housemate.

agaknya sudah lengkap kan. biar saya double check. sekali lagi. (maka dengan pantas mouse rolling ke atas dan kemudian ke bawah semua.) dah lengkap dah. owhh. masih ada. pelupa betul.

akak call.

ayah call.

anak saudara call.

ok done kot. kottt. sorry saya agak pelupa orangnya. 90% saya ingat. 10% saya lupa. tetapi tetap 10% yang masih di cari. masih kekurangan yang dimaki. masih 10% yang ditagih. masih benda yang sama berulang. masih perkara serupa dilakonkan semula. ya memang saya tidak sempurna. memang saya tidak sempurna walau seinci pun. memang saya tidak melengkapi pun.

masih saya ada awak. nasib saya sangat baik. sebab hidup dengan awak. sebab masih bersama awak. saya sangat bernasib baik bila bercakap tentang nasib.

sebab awak MELENGKAPI HIDUP SAYA yang sentiasa KEKURANGAN.

awak itu adalah NADIA BINTI PUAAD.

bukan orang lain. bukan awek putu piring. bukan orang yang bernama nasha aziz bukan orang yang bernama fasha sandha dan bukan juga orang bernama rossa.

sebelum bulan ramadhan berakhir. dan jika tidak sempat saya mengucapkan kata-kata ini pada hari raya nanti. izinkan saya ucapkannya sekarang. saya seorang yang pelupa. saya seorang yang kuat tidur. saya seorang yang ramai kawan. saya seorang yang suka bila bersama kawan-kawan. saya yang suka bila disamping ramai orang. saya yang suka habiskan masa dengan berhibur dan bercakap dengan kawan-kawan. saya ingin minta maaf. ribuan tak cukup. jutaan minta maaf. sangat-sangat berminta maaf. ingin sangat memohon ampun. kalau nak list apa salah tak cukup kot. sebab panjang berjela-jela. maafkan saya. dan untuk pengetahuan awak. bila bersama awak adalah perkara yang paling indah. bila disamping awak juga adalah yang paling gembira. dan bila ada dengan awak adalah kenangan yang paling indah.


somethin'in your eyes, makes me wanna lose myself
makes me wanna lose myself, in your arms
there's somethin'in your voice, makes my heart beat fast
hope this feeling lasts, the rest of my life
if you knew how lonely my life has been
and if you knew how i wanted you to come along

a window breaks, down a long, dark street
and siren wails in the night
but i'm alright, cause i have you here with me
and i can almost see, through the dark there is light
well, if you knew how much this moment means to me
and how long i've waited for your touch
and if you knew how happy you making me
and never thought that i'd love anyone so much

cantik lirik ini kan. melodi lagu ini pun indah.

hadapi hari anda dengan indah. hiasi pagi anda dengan senyuman. ceriakan petang anda dengan ketawa anda. dan akhirnya malam anda tanpa tangisan.

jangan risau sebab saya tidak akan tidak akan ke mana-mana. maaf sebab anda telah stuck dengan saya! walau mcm mana saya tidak akan pergi! malangkan nasib anda! padan muka!

jiwang? pergi mampus laa korang nak kata apa. aku mengatal pun bising. aku jiwang pun bising.
ok selamat bercuti. horny gila nak raya! :D

nasib saya baik sebab sempat menulis! harap hari-hari akan datang nasib saya baik juga. hope all of luck with me!

mood : horny nak raya!

tragedi putu piring.

ramadhan dah nak habis. syawal dah nak datang. yeahh! maknanya dah nak raya laa kan. :D
sebelum internet punya connection macam gampang sesak orang nak online sebab dah tak ada kerja sangat nak buat, sebab dah tak ada kelas lagi nak kena pergi, sebab dah mood raya-raya macam aku lebih kurang. meh sini nak cerita pada semua.

awek putu piring hanyalah rekaan semata-mata. sebenarnya tak wujud pun awek jual putu piring. semua yang jual putu piring yang aku pernah gi beli semualah makcik-makcik takpun bini-bini orang. dah lah laki dia yang buat putu piring kan. duduk plak sebelah dia. kang aku kenyit-kenyit mata kang. dah tentu-tentu dapur putu piring melekat kat dahi aku.


sebenarnya post ini aku nak tulis pada 29 ramadhan takpun 30 ramadhan. sebab nak akhirkan kisah awek putu piring ini. banyak lagi tak sempat nak aku karang. jadi biarlah rahsia bagaimana aku date dengan dia. bagaimana aku shopping ngan dia. dan bagaimana aku berbuka dengan dia. hehehehehe! jadi tragedi awek putu piring berakhir di sini. hehehehe! sekarang kan ramai yang tulis tentang diari ramadhan mereka. kang kalau semua tulis tentang diari ramadhan dah naik boring. biarlah aku cerita-cerita tentang awek-awek yang ada kat bazaar ramadhan. lagi syok kan? hehehehe.

aku dah aim dah. puasa tahun depan aku nak usha awek popia basah plak. pergh tangan dia gelek cantik jeh bila gulung popia basah. air tangan dia penambah perisa. harap tahun depan dia buka lagi gerai kat bazaar tu. hehehehe.

minta maaf sebab korang dah kena tipu dengan aku tentang awek putu piring! hahahaha! padan muka korang! baca lagi kan. tapi putu piring memang serius sedap! tiap kali pergi bazaar mesti aku cari. tak miss! :D

kadang-kadang aku dengar juga gossip liar. kenapa aku tak tulis tentang awek aku. kenapa aku tak tulis tentang kekasih aku. dan kadang-kadang aku cam pedih gak kan bila benda tu sampai kat telinga orang lain. tak puas hati terus jeh tembak kat sini. tak perlu nak gossip-gossip liar. aku gatal. apa masalah korang? korang tahu cerita sebenar? tak tahu duduk diam. nak aku cerita? buat apa aku nak cerita hal aku. yang penting aku bahagia. yang penting apa yang kami lakukan happy! dan sekarang sangat happy! :D


p/s : hidup adalah untuk dinikmati bukan untuk digossipi. hahahaha! macam tak kena jeh kan ayat dia. selamat berpuasa. habiskan 10 malam terakhir puasa anda. masih berbaki beberapa malam sahaja lagi. semoga berjumpa lailatulqada.


nota kaki : berehat sebentar dari menulis sebab mood untuk raya terlampau cuti dan aku dan minta kat blogspot cuti raya. dah lama aku minta cuti raya ni. dari raya cina lepas dah. tak sangka semalam aku terima surat bahawa permohonan aku berjaya. jadi aku dapat cuti!
hoohooohooooo balik kampung!! :D

romantik : kita kan ada bahasa sendiri

sering kali kita dengar bahasa-bahasa romantik inggeris.

honey!

sugar!

sugar pie honey bunch!

my candy girl!

banyak lagi kan.
kalau aku nak tulis semua sampai raya kedua pun tak sempat aku nak ingat dan listkan semua.

seringkali juga kita akan guna bahasa-bahasa romantik orang putih neh untuk kekasih kita. untuk isteri kita. atau untuk skandal kita. dan tidak lupa gak awek putu piring! :P

kenapa kita perlu gunakan bahasa-bahasa romantik inggeris sedangkan kita ataupun bini kita ataupun awek kita itu adalah orang melayu. nak kata mereka adalah anak mix bukan gak. nak kata ada bau-bau bacang bersedara mara dengan orang putih jauh sekali. opss! terlupa. sebab ramai sangat celup orang putih sekarang kan!

ok la. sebab saya cintakan bahasa melayu yakni bahasa kebangsaan saya. saya rasa patut sangat kita ubah bahasa-bahasa inggeris romantik ini. maknanya kita melayukan bahasa-bahasa romantik orang putih ni. kita pun boleh bukan?

apa salahnya kita gunakan bahasa romantik seperti ini contohnya:

semosa ayam popia basah!

bihun tomyam sayang!

cintaku putu piring!

kasihku lepat pisang! (sugar pie? lepat pisang lagi sedap kot!)

ayam madu ayam golek!


kan lebih baik kita guna bahasa-bahasa romantik ini dalam bahasa melayu. kan lebih cantik dan sedap bunyi nya!

makanan melayu pun lagi sedap kot! :D

p/s : ilham ini muncul sewaktu di bazaar ramadan bersama awek putu piring.

nota kaki : boleh tak nak guna kat si dia? :P

untuk hari ini

mengantuk gila babi!
malas laa nak menulis.
tidur lagi sedap.

post ini ditulis pada jam 7.00 a.m.

tolong kejutkan pada jam 7.00 p.m.

eh. lupa plak. dah janji ngan awek putu piring.
dia cakap nak minta teman dia pergi shopping raya.



tidur siang seperti tidur 24 jam.
:D

bila mak merajuk dan ayah taknak pujuk! (BAHAGIAN DUA)

untuk malam pertama aku di rumah setelah pulang dari ibu kota kuala lumpur. aku sangat stress dan tertekan. siapa tak stress kan bila balik nak buka puasa dan sahur kat rumah tapi mak tak ada kan. part sahur paling sedih bila buka jeh tudung saji boleh nampak muka sendiri jeh. punya laa berkilat kan pinggan rumah aku sampai boleh buat cermin sikat rambut. untuk menyelamatkan kembali sahur dan berbuka aku dari berbuka juadah-juadah bazaar jeh aku buat plan cantik punyeh! untuk membawa pulang ibu ku ke rumah.

plan pertama aku. plan pertama aku bermula begini. mula-mula kan. kan. aku buat kan. kan.

apa plan pertama aku eh? aku pun dah tak ingat plan aku. tapi rasanya tak ada plan pun. sebab pagi tu mak aku call kata suruh ambil dia. dia dah bosan duduk kampung. mungkin sebab tak ada driver nak gerak gi bazaar or jalan kan. mungkin tak ada laki nak tidur sama kan. mungkin juga dia rindu kat anak dia yang baik lagi mithali ni. mungkin gak dia dah sampai seru nak balik tanpa disuruh atau dipaksa atau dipujuk.

aku bapak laa riang. sure-sure jeh aku nak suruh mak aku masak banyak-banyak kan. sungguh lazat sampai mak mertua jiran sebelah lalu pun tak perasan!

paling tak boleh blah muka ayah aku. dengan muka berlagak tahap dewa paling tinggi sekali punya darjat dan dengan nada kerek gila beliau berkata. "kan ayah dah kata. tak payah nak pujuk-pujuk. tak tahan nya org tua tu duk lama-lama kat kampung! kan ayah dah kata." huh! senyum sampai ke telinga dia satu hari.

untuk mak : mak puasa ni pantang-pantang laa makan skit. kan dah naik diabetis tu. tak takut ke nanti kena potong betis nanti? makan tu pantang. sekali lagi makan itu pantang. bukan pantang nampak makanan. ea mak ea. kata nak tengok anak mak yang kacak ni bersanding dan naik pelamin! :D

untuk mereka-mereka yang ada helmet : pernah tak korang alami telinga anda tersangkut atau terlekat pada helmet motor? selama aku naik motor dan pakai helmet tak pernah lagi aku alami telinga lekat pada helmet. keh keh!

nota kecil : 10 malam terakhir adalah malam yang terdapatnya lailatul qada. perbanyakkan ibadah dan amalan. qiamulail pun dah mula kat masjid-masjid berdekatan. jadi apa lagi? aku mesti tak miss nak pergi. gila sedap kot lauk dan makanan sahur untuk mereka-mereka yang datang berqiamulail. tak yah bazir-bazir aku beli lauk bersahur.

"makcik. saya nak nasik lebih tau! :D "

sedikit ilmu ketika di rumah

tak tulis panjang sangat..
bila balik rumah lepak dengan anak-anak sedara aku.

ni soalan yang aku ajukan kan anak sedara aku yang umur..umur..darjah 5..

apa maksud JKR?
dia dengan selamba jawap. Jangan Kerja Rajin.

ok. JBA plak apa? aku tanya lagi kan.
Jangan Bayar Air.

neh pula yang baru umur 2 tahun..

aku suruh dia salam tangan aku..
dia dengan pantas berlari kat aku dan bersalam..

"salam! salam! tak pakai seluar dalam!"

terus dia berlalu keluar.
aku rasa macam nak repeat balik laa kan.
terus aku panggil sekali lagi..

dia datang dan terus salam aku.
aku tak bagi peluang terus repeat..dendam bapak kesumat dalam hati..
"salam! salam! pakteh pakai boxer!" aku balas..
dengan muka tak puas hati dan tension dia tanya balik..
"boxer tu apa? tak pernah dengar pun?"
aku jawap ringkas "budak-budak tak boleh tahu."

ni pula bila aku dengan orang yang lebih tua dan matang.
tengah aku duk depan komputer..
ada sorang jerit! " wehh! kau buat apa tu? tengok porno ke puasa-puasa ni?"
aku jawap ringkas juga. "nak join ker?"
ada plak mamat kecil tak sunat tadi dia kata dah baligh dah..
"porno tu apa? nak join boleh?"
aku kata "porno tu game lawak-lawak. beshhh!!!"
sekali dia cakap "nak mainnnn!!"
hahahahahaha! dalam hati aku. "syok rosakkan minda budak neh! basuh sket!!" :D

baru nak basuh. black off. macam haram!

bapak bosan aku tidur.
sampai nak berbuka.

tidur kan satu ibadah di bulan puasa. jadi aku tidur lebih laa.. lagi lama beribadah lagi bagus kan. jadi aku ikutlah. lagi lama tidur lagi bagus! :D

p/s : tak tahu nape. tapi tidur bulan puasa memang syok!

nota kecil : tak sangka dah besar dah anak sedara aku. dah pandai bergurau macam haram! :D

bila tak cerita tentang awek

post kali ni aku taknak tulis tentang awek atau perempuan. sebab ada mulut-mulut kata aku ni gatal lah. ada kata aku ni suka main perempuanlah. ada kata aku ni gedik laa. ada kata aku ni ambil kesempatanlah atas kehenseman aku lah. ada makcik jual karipap petang tadi dia boleh sound cakap "adik memang rm2 5 biji karipap adik. adik jgn lah minta murah skit sebab makcik tak boleh bila ada muka-muka tampan minta murah. makcik terus rasa nak bagi percuma jeh." jadi hari ni aku nak stop tentang perempuan. say no kepada perempuan hari ni. bukan aku pilih untuk kacak dan hot. tetapi aku ditakdirkan. jadi nak taknak aku kena terima juga pemberian ini. :D

malam tadi aku rajin-rajinkan diri pergi terawih. ea lah atas kesibukkan aku menunaikan tanggungjawap kepada nusa dan bangsa aku selalu miss nak terawih berjemaah bersama-sama di masjid atau surau. aku juga dah siap bawa beg plastik kaler oren tu. satu poket kanan, satu kat poket kiri, dan satu lagi poket atas kat dada tu. baju melayu aku pakai. jadi memang 3 poket kan. takut tak cukup. aku bawa spare beg plastik letak poket seluar belah belakang. aku dah plan nak bungkus moreh yang ada kat surau tu. membazir jeh bila orang balik terawih moreh langsung tak sentuh. aku kesian kadang-kadang tu bila memikirkan betapa hancur dan lebur hati makcik-makcik yang buat kuih untuk moreh. siapa tak hancur hati kan bila penat-penat buat kuih buat juadah. tetapi kuih yang dibuat tak habis. juadah yang dimasak tak habis. jadi untuk menjaga hati orang-orang tua. aku nak tapau moreh yang ada. aku aim karipap sardin. sedap betol. lepas terawih biasa aku bedal 10 biji. jadi aku ke surau.

malam tu waktu terawih aku dengar suara imam yang imamkan solat terawih pun macam tak semangat jeh. suara pun lemah jeh. bila dah rakaat ke empat waktu ada ustaz beri tazkirah. aku pergi sapa imam tu. "apsal hari ni? lemah jeh? demam ke imam?" lalu imam tu jawap. "tak semangatlah. biasa jemaah ramai jeh. tetapi hari ni kurang semacam jeh. yang muslimat lagi lah. ada 2 3 orang jeh." tok imam tu mengeluh. aku pandang keliling. betul memang kurang. lepas habis buat lapan aku balik. sebab hari ni tak fit nak buat sampai 21. tadi pekena nasi kerabu pergh! senak perut bila sujud. aku balik. sambil atas skuter buruk aku. aku fikir. kenapa hari ni jemaah kurang. sebab biasanya ramai. nak kata semua pergi shopping raya. tak jugak sebab kereta kat rumah banyak jeh. raya pun lambat lagi. tak ada feel nak turun jalan tar bila raya jauh lagi.

sampai rumah aku terus terajang pintu rumah. housemate ku terkejut. tapi si afiq jiwa kental jeh. sikit pun tak terkejut. masih membungkang jeh depan tv. aku tanya. "pesal tak gi terawih hari ni?" afiq tak banyak cakap dan juihkan bibir ke arah tv. cilaka cerita Nur Kasih rupanya. padanlah kurang jeh yang gi terawih. aku tak cakap banyak terus join sekaki. macam mana aku boleh lupa hari ni jumaat ada cerita Nur Kasih.

part waktu tengok Nur Kasih yang paling tak boleh blah dia punya menusuk kalbu. dengar dialog ini.
"wehh kau ni a-je. malas tul pergi terawih. dah kenyang macam ular sawa jeh!" afiq.
tak cakap banyak a-je terus serang peribadi.
"ahh kau macam pergi jeh! sembahyang 5 waktu pun tak. inikan pula terawih!" kata a-je.
aku diam jeh. malas nak sampuk. sebab aku pun miss solat jumaat tadi. pergh hujan tengah hari tadi. sedar-sedar dah pukol 3.15. itupun ada awek call cakap dah sampai temerloh. nasib aku diam. kalau tak aku mangsa seterusnya.

habis nur kasih. tengah syok-syok baring. mata dah nak kuyu-kuyu ada pula mamat-mamat yang langsung tak kacak tapi harapkan modal pakai smart jeh ceroboh bilik aku. "hang dok baring aper lagi! siap lah! karaoke jalan ipoh jom!" kata mamat tak kacak ni.
"kawe dah sampai umah demo pown lagi nak tido ke. moh derah!" kata mamat klantan ni juga tak kacak.

dalam kemalasan pergi jugalah. baik aku tak payah gi terawih tadi. buat kurang pahala puasa aku jeh bulan puasa ni. aku pun pergi sama. taknak cakap tentang perempuan hari ni. sebab tak kacak langsung bila masok bilik karaoke semua jantan. seorang perempuan pun tak ada. boleh jadi gay kalau hari-hari macam ni. sebab tu aku tak pergi karaoke.

mamat klantan ni yang aku kata langsung tak kacak ni. dia yang paling laju pergi ke tv pilih lagu. aku kenal dia dah lama dah. pernah gak aku sebilik waktu zaman-zaman an aku duduk hostel dulu. dia neh kalau dengar lagu kalau tak hardcore mesti metal. kalau tak metal mesti hard rock. pergh! jiwa memang kental. hari tu siap sound aku lagi! tanya aku tak pergi ker gigs hardcore kat the curve. aku yang tak ambil peduli dan memang tak hingin pun tahu buat muke selamba dan malas layan. dia tak cakap banyak terus blah time tu. aku dah dapat agak dah genre lagu yang dia nak pilih mesti yang goyang kepala. muzik kuat nak mampus. lirik sedikit pun tak dengor dan tak paham. lagu metal macam cakap dengan setan jeh semua lagu. aku dah nak blah cari awek-awek yang kat luar dah kalau dia bawak lagu metal.

aku pun rileks dan lepak atas sofa. satu jantan yang kerja karaoke ni tanya. nak drinks tak? beer ker hape ker? aku cakap takpe aku dah bawak air yassin. dia belah muka ketat. macam gampang kan. yang nak tanya kami pun jantan. kalau perempuan yang ambil order aku kurang-kurang dah order coke. aku dengan debaran lagu ape mamat kelantan kuat metal ni nyanyi. aku sapa dia "amir lagu ape" dia jawap "dengorlah. baru tau lagu ape!" dia sound kat aku.

memang gampanglah kan bila kat tv tu keluar.

title : cinta pantai merdeka.

aku terus mencarut dan ketawa besar. di sambut mereka yang lain. memang tak boleh blah. dress up sket punya tshirt metallica tapi karok lagu cinta pantai merdeka.

esok aku kembali usha awek. hari ni aku nak kembalikan imej aku yang tercalar.

p/s: padanlah mak aku kata dulu waktu mengandungkan aku dia selalu termimpikan brad pitt! :D

sahur dah habis. tidur belum tamat. :D

bila mak merajuk dan ayah taknak pujuk!

ini cerita minggu lepas. jap aku check dulu bau dia. mana laa tau kan kot-kot basi dah cerita ni. jap. bau basi macam mana ea? hahahah! sumpah aku tah tahu bau basi tu macam mana. jadi kalau ada awek-awek nak hantar juadah berbuka ker. ada nak hantar juadah bersahur ker. tolonglah tulis expired date makanan tu skali. ea laa. kang tak pasai-pasai makanan berbuka aku buat gak juadah bersahur. dah siang tu aku tercirit non-stop. dah boleh membuatkan aku terbatal puasa. ehh? batal kan puasa kalau sakit perut kan? hehehehe. ok dah check-check go-go! cerita ini tak basi lagi. mungkin sebab buat pekasam bukan gulai lemak. tu tahan seminggu ni.

cerita ini minggu lepas punya cerita. sekarang mak ayah aku tinggal berdua jeh. ea laa kakak-kakak aku semua dah kahwin kan. mestilah lari ikut laki masing-masing. takkan laa dah kahwin pun nak duduk serumah dengan mak ayah aku kan. kang jatuh plak saham-saham akak aku tiba-tiba sekali mak aku berleter kan. macam cikgu sejarah lah bila dia dah berleter. jadi untuk mengelakkan laki masing-masing terdengor cerita lallu mereka semua lari ikut laki masing-masing. dan kini hanya tinggal mereka berdua sahaja di rumah. aku plak tak kahwin lagi. gadis-gadis jangan salah faham plak sebab aku cakap mereka tinggal berdua. aku di gombak memenuhkan ilmu di dada. aku bujang trang tang tang lagi tau. jangan salah sangka. sekali lagi aku ulang aku masih lagi bujang trang tang tang! teruna impian pun ea gak! :D

panjang lebar plak intro dia kan. padahal nak bagitahu yang mak bapak aku tinggal berdua jeh sekarang ni kat rumah. tu jeh. kan senang ringkas dan padat. ok korang boleh skip jeh yang atas tadi. tapi yang bujang trang tang tang tu korang highligtkan. itu isi paling penting.

pada petang ramadhan minggu lepas cerita ini bermula. bila ayah aku dah siap-siap dan dah melawa-lawa nak pergi bazaar ramadhan dia pun panggil ibu aku.
"darling. kenapa masib belum siap ni?" kata ayah aku.
"my sugar pie honey bunch. saya malaslah. awak jeh la pergi. saya malas laa hari ni. lagipun saya dah masak tadi." kata ibuku menjawap soalan ayahku.
"sugar-sugar. ahh honey-honey. kenapa ni? awak tak sihat ker? are you ok honey?" kata ayah ku.
"owh my darling buttercup. saya cuma malas. M.A.L.A.S. awak pergi jeh lah" jawap ibuku lagi.
"owhh. baik ok baby! ada apa-apa nak pesan?" ayahku masuk bilik kembali. sembur banyak skit minyak wangi. sebab kan mak aku tak ikut kan. sambil tu dia pusing-pusing pose depan cermin tengok ok tak penampilan dia pada petang itu. dia keluar sambil bersiul-siul.

"ehhh! jangan lupe beli putu bambu! putu bambu tao! yang lain taknak. tu jeh!" kata ibuku sebelum ayah ku keluar dari rumah.
"wokehh!" ayahku jawap ringkas.

7.00pm

"assalamualaikum! dear! i'm home!!!" ayahku dengan muka ceria jeh depan pintu sambil cebit plastik kueh dan juadah lain yang sempat dia beli waktu pergi bazaar ramadhan tu.
"lambat awak balik. amboi kalau dengan saya 6.30 dah kata lewat ea?" tanya ibuku.
"ehh mana ada. tadi saya pergi tuang minyak. isi angin tayar. pergi bazaar jap jeh!" kata ayahku ringkas.

"ea laa tuhhh" ibuku sambil menjuih bibir.

9.30 p.m

sambil-sambil tengok bio-nik mak aku ke dapur dan cari putu bambu yang dipesan tadi. puas dia cari-cari. dia tanya ayah aku. ayah aku jawap ada laa kat situ. cari lah. pasang lampu tu. dalam gelap mana laa nampak. mak aku pun pasang lampu. teruskan usaha cari putu bambu yang dia pesan.

"heyy! mana putu bambu! awak beli ke tak?" tanya ibuku sedikit meninggi suara.
"adalah. tadi saya beli sangat. ada. cari lah! kuih tu kan warna hijau kan. carilah!" kata ayahku selamba badak.
ibuku berjalan ke arah bapakku yang sedap baring depan tv. lalu di letakkan kuih kaler hijau tu atas muka bapak aku.
"ni putu bambu awak? hah? hah? ni kueh bakar laa!!" ibuku marah.
"laaa. makan jeh laa. tak baik membazir. salah beli tadi sebab yang jual kuih bakar ni tadi tak putus2 senyum." ayahku jawap.
untuk pengetahuan korang putu bambu nyeh gerai sebelah gerai jual kuih bakar. gerai jual kuih bakar tu plak gadis-gadis melayu jual.

suasana diam. sunyi dah sepi.

"abg! saya tak kira! esok hantar saya balik rumah mak saya. tak kira! kena hantar juga! saya nak putu bambu awak beli kuih bakar. apa jadah ni! pagi-pagi lepas sahur hantar saya balik kampung! huhhh! " kata ibuku.
"ok. baik!" kata ayahku yang matanya fokus pada cerita bio-nik.
ibu ku berlalu ke bilik sambil menghempas pintu bilik!

sabtu petang, 29/07/09

aku pulang ke temerloh. aku pelik sebab ibuku tak ada. aku tanya mana. ayahku jawap ringkas. mak kau balik kampung. petang tu aku berbuka nasi beriani bungkus kat restoran ali. dalam kereta lagu yang keluar asyik ayahku kahwin lagi jeh.

damn! sangat tak besh bila berbuka tapau jeh kan. takkan laa ayah aku masak plak kan. macam berbuka kat gombak jeh. wat rugi jeh balik.

aku kena cepat buat tindakan ni. takkan hari-hari aku nak makan nasi bungkus.

tunggu episod akan datang. usaha aku untuk bawa emak ku pulang. gagal atau berjaya? sama-sama kita tunggu.

nota kecil : berbuka puasa dan bersahur adalah waktu yang sangat seronok dan gembira bila ia bersama keluarga tersayang.

Hot sebelum berbuka re-cook sebelum sahur

kejadian ini berlaku beberapa malam lepas. sedang aku melepak dan melepak. kemudian aku ke dapur cari makan-makanan dan kemudian aku lepak lagi. melepak lagi dan melepak lagi. aihh! bila nak habis melepak kan.

ceritanya bermula begini. ok begini. jap-jap aku lupa macam mana ceritanya bermula. owhh baru aku teringat. sebelum cerita tu bermula aku berak dulu. ambil feel dalam tandas. cilakak! tandas rumah aku sekarang gelap gila dowh. mangkuk tandas pun tak nampak. kira kalau nak cari mana mangkuk tandas tu memang kau kena meraba-raba lah. sebab baru sahaja mentol yang berkuasa 100wt yang menggunakan sepenuhnya kuasa solar terbakar plak. nak ganti susah sebab stok tak ada. nak kena import mari england. jadi terpaksa laa kami bergelap untuk mandi membuang hadas besar kecil ataupun membuat kerja-kerja lelaki sahaja tahu. jadi lepas ambil feel buang air besar aku masuk ke dalam bilik.

aku lepak atas katil bersalut cadar emas di import dari italy. aku lepak dan silangkan kaki. kepala dongak ke syiling. aku start dah kira berapa kekayaan yang aku ada. mula-mula sekali aku kira berapa bijik rumah sewa yang aku ada kat cemerlang height. aku kira berapa purata setahun. lepas tu plak aku kira plak untung kelapa sawit aku kat kampung. dengar cerita sawit dah tua-tua. kena tanam semula. aku buat kira-kira guna jari kos untuk penanaman semula. tak cukup jari tangan aku tambah jari kaki. ini macam tak cukup ni. tengah aku nak panggil afiq atau faizal tolong bagik pinjam jari sbb nak kira tiba-tiba tingkap ym! aku terbuka. ada seorang buzz aku! ehh! aku pelik dan hairan. dah laa nama ayu. tentu orangnya seayu namanya. aku pun dah start nyanyi-nyanyi lagu ayu. aku terus jump lagu ayu kat winamp aku. tak ada pula kan lagu ayu. aku pun menyanyi-nyanyi laa lagu ayu.

lalu aku membalas buzz dia. dan dia balas.

"hi awak! apa khabar? ganggu ker?"
"owhh tidak. tak ganggu pun. saya pun tengah lepak-lepak tengok syiling jeh." aku balas.
"owhh! awak dekat mana ni. boleh saya chat dgn awak? saya boring lah. tak ada orang teman." ayu tu membalas balik.
"boleh. boleh boleh. ehh! apa salahnya. nak teman macam mana ni?" aku balas balik. "alaaa teman macam biasalah. awak ni. nak start nakal laa tu?" ayu balas.
aku dah mula cam pelik laa dah kan. aku dah salah cakap ker? aku pun layan lagi lah. aku pun start lagi cucuk jarum.
"hahh? nakal? bila pula saya nakal? saya cuma tanya macam mana nak teman jeh." aku jawap lagi.
"nakal laa tu tiba-tiba tanya tanya nak teman macam mana :P" ayu tu balas.
aku dah dalam hati. haa sudah ape aku salah cakap ker?

"laaa. ok laa. kalau macam tu saya tukar. apa yang saya boleh teman?" aku tanya dia semula.
"awak teman laa macam manap pun. macam lelaki gentleman layan seorang perempuan. ayu nak lelaki yang macam tu. sangat budiman!" ayu balas.
"lelaki gentleman? owhh boleh! boleh! budiman macam mana tu? aku balas lagi. hehehe.
"alaaa. ngade laa awk neh. tak mahu laa cakap." ayu ni balas.
"mmg kita tak cakap pun. kita chat aje. satu suara pun tak bunyi."
"hisshh! main-main laa awk ni!" lalu ayu tukar imvi ym toh jadi falling heart! aku dah start pening.

"awak. ada pic tak? nak tengok boleh?" ayu sambung bicara.
"hah? pic? pic apa? setan merah?" hati aku masih panas lagi ngan kes man utd tempoh hari.
"hahh? xmo laa setan2. nak pic awak lah." kata ayu ni.
"apa kata ayu bagik dulu pic ayu. ladies first!" aku jawap.
"alaaa awak duluw laaa. tak gentlemen laa awak ni." ayu kata balik.
"sebab gentleman laa saya kata ladies first. kalau tak saya dah lama hantar." aku jawap.
"tapi awak jgn gelakkan sy pula tau. ayu tak cantik lah. malu laaa." kata ayu lagi.
"napa nak malu. bukan tak pakai baju kan? jadi watpe nak malu kan? kan?" aku tambah.
"sbb mmg ayu tak pakai baju laa ayu malu." ayu jawap.
macam biasa lah. naluri lelaki pasti naik kan bila cakap macam tu. hehehehe! tapi mesti rileks. apa-apa cool!

"owhh! heheheh! cuba ayu kasi tengok dulu" aku cakap.
"janji tak gelakkan aku. ayu tak cantik laa..malulah." ayu kata.
"laaa.tak bagik lagi macam mana nak gelak." aku jawap.
"awak ni. banyak main laa ea. jap ayu share photo dgn awk ea." kata ayu

tetingkap share photo terbuka. aku tunggu dengan sabarnya dan penuh excited. agak lama gak laa aku tunggu. masih tak ada apa-apa. 5 minit masih tak ada apa-apa.

tiba-tiba dia buzz!
"awak. sorry. tadi disconnected. broadband ni buat hal" ayu kata.
"ehh takpe. tak kisah pun" aku jawap.
"betul awak nak pic ayu ni? ayu tanya.
ehh betul lah! apa yang tak betul plak!" aku jawap.

korang nak tahu pic yang aku dapat apa? janji korang tak gelak? sumpah korang tak gelak? setan tahap dewata raya macam mana pun kau tak gelak? walau ada tepi leher pedang setiawan pun korg tak gelak?

sebab korang dah setuju untuk taknak gelak. aku uploadkan laa pic si ayu nie. untuk mereka yang atas 18 sahaja ea.





buzz!
"awak. dapat tak pics ayu? sorrylah ayu hitam sket. tetek ayu pun tak besar. hehehe!"
aku diam. diam jeh. aku buar donno jeh. aku diam lagi.
"awakk? kenapa diam" kata ayu..
buzz!
buzz!
buzz!
"awak? diam ea. sampai hati taknak cakap dah ngan ayu. mentanglah ayu nyah. sampai hati awak! hurmmmm. menyesal ayu bagik pic ayu."
buzz!
buzz!

aku buat donno. aku panggil mereka yang ada yang ada di rumah.
dorng gelak macam nak terbatal puasa.
aku pun mencarut macam dah boleh berbuka puasa.
huhhh! malang nasib aku beb.
nasib aku tak bagitau si hogeng. kalau tak mampus aku! sure-sure kena fire dan gelak. huhh! aku sangat down petang tu. gampang tul. aku rasa macam nak sepak paru-paru kanan dia.

satu hari satu malam jadi bahan lawak lucah. babi!

p/s : tak sakit ke kepit ketat2 yg bawah tu? tersiksa jeh aku tengok! babi!

Iklim

iklim berubah..
cuaca pun mendung..
awan hitam berarak muncul..
biarkan matahari buta..
hujan turun mencurah-curah ke ladang gandum..
daud amacam? boleh tak puisi aku? agak2 lepas tak untuk pementasan kau nanti? :P

bila macam ni..
layan lagu suci dalam debu pun syok..
tros hilang pandangan..
sedar-sedar dah nak berbuka..


rasa-rasa batal tak puasa? tak kan? sebab tidur pkol6 bangun pkol 6 bkn lama sgt kan?

nota kecil : ngantuk dowh! moqh! congrat eh! dah nak jadi bapak dah kau. mmg sharp shooter! :P

post lambat tapi latest

sewaktu game manchester united menentang arsenal baru-baru ini.
aku berpeluang menonton secara live di old trafford.
ini atas tajaan gerai nasi lemak mak jah kerana aku berjaya dalam pertandingan siapa paling kerap makan nasik lemak paru goreng.
sebab tu sebulan sebelum puasa aku asyik makan nasi lemak paru jeh.
terima kasih mak jah! tanpa mak jah saya tengok kat mamak jeh lah.
di bawah adalah sedikit ulasan dan interbiu yang dapat saya lakukan semasa di sana.
pertama sekali. stadium agak panas sebab mungkin port setan-setan jeh melepak.
nak-nak plak setan sorang nie.



waktu manchester ayam vs. arsenal kacak main. aku masuk awal. sapa nak miss tengok arsenal lawan kelab bodoh tu kan. anak sedara aku tak pernah tengok bola pun taknak miss tengok. aku masuk awal lepak-lepak tengok mereka training. kot-kot laa aku boleh amek sedikit ilmu cara dorg training dan praktikkan untuk budak-budak bawah 12 tahun sekolah kebangsaan temerloh jaya. tiba-tiba sir alex gemok ni panggil laa player tua yang tak sedor diri ni. dorg lepak dan bincang same.
"macam mana malam ni? boleh menang ker giggs?" kate sir alex.
"tak tahu laa bos. rasa macam tak jeh. dorg laju. muda-muda lagi." kata giggs.
"saya pun rasa begitu. burnley pun boleh ayamkan kita. ni kan plak arsenal. mereka dan laa muda dan lincah. main pergh! ayam laa kita." kata sir alex.
"rileks bos. bos masukkan saya dulu. saya patahkan dulu kaki sorang dua. lepas tu kita bedal. nak kejar tak larat bos. pancit bos. dorg laju." kata giggs.
"ok. kau bedal jeh semua yang boleh. kasi tak boleh main terus lagi bagus!"



waktu ni sebelum half time lagi. belum pun ada mamat yang rusia score gol dalam gawang man. utd ayam. belum sempat lagi ben foster lemas sebab terlampau pendek dan tak layak nak jadi keeper.
apa yang sempat aku dengor. kebetulan aku nak pergi tandas. nak pergi tandas memang kena lalu belakang tu.

"player aku dah tua. tak fit. ini half time mesti kena 4 5 gol lagi neh. mana boleh jadi ni. malu aku kat tempat sendiri ni."
beliau senyap sekejap dan buat muka macam ni.
"haaa! aku dah tau dah. reff tu bukan aku tak kenal. duk depan rumah aku jeh. selalu pun pagi-pagi sempat tegur-tegur beli nasi lemak. takkan laa tak boleh bantu jiran kan? jiran sepakat membawa berkat. lepas ni aku suruh players aku main jahat gile babi. tapi waktu arsenal tackle sket tiup wisel. hentam kaw-kaw!"

aku nak dengar lagi ape dia cakap. tapi pundi kencing aku tak kasi peluang dah. aku pun taknak ambil risiko kena batu karang. aku tinggalkan kawasan tu.



neh plak aku sempat tangkap sebelum semua player masuk dalam stadium waktu rehat.
aku taknak lah komen banyak.
tapi korang sendiri boleh faham kan? tengok muka wenger yang buat donno jeh dan-dan plak sir alex beria dan semangat sungguh siap pegang tangan lagi. korang boleh agak kan apa yang sir alex cakap kan? aku ingat nak amek video jeh rakam apa yang sir alex cakap. tapi aku tangkap gambar pun gune kamera enset. jadi kalo rakam video sure lagi tak cantik gambar dia.





ni pula selepas game. aku panas jeh hati waktu tu. aku rasa macam nak sepak jeh sekor-sekor players m.u. dah laa main takder hotak. main kotor plak. main bapak jahat nyeh. orang asli waktu aku main wakil sekolah menengah pun ada hotak. takde main jahat macam si mangkuk atas ni. jalan mendada jeh. muka tak bersalah. eksyen lagi ada. aku pergi dekat dia. dia dah macam cuak-cuak dah. pelik nape tiba jeh aku datang kan. ntah dari mana jeh. aku datang dekat dia terus aku sepak peha dia belah kanan. dia nak melawan. aku lempang telinga kanan. dah keluar darah dah skit. dia dah start goyang. dia keluarkan suara. apa salah saya? tolonglah. saya tak kenal awak. saya tak salah apa-apa pun. aku hentam plak telinga belah kiri. diam diam dan tunduk. aku tanya dia. pesal kau main gila gampang jahat? kau ingat ni liga kampung paya jauh ke hapa? dia jawap. bukan salah saya. tolonglah. saya tak salah. tu semua plan bos. dia yang suruh. kalau saya tak buat dia cakap nak jual saya. dia kata saya tak bagus. dia kata saya slow. otak lembab. tak pick up. kejar bola lambat. jadi dia suruh saya main jahat. dia cakap jgn risau sebab dia dah pancing ref. dia cakap paling kuat kena kad kuning jeh. aku terus tumbuk dada kanan dia dah blah. malas cakap banyak hati panas.




neh waktu arsene wenger kena buang padang. kena duduk dekat penonton. skit pun dia tak kisah. skit pun dia tak goyang. dia tak kisah. sebab dia anggap belakang-belakang dia adalah penyokong-penyokong yang tak ada masa depan. asyik harapkan player tua. beli owen. dia ingat boleh menang lagi season neh. mimpi laa. nak kejar player aku pun tercirit lagi nak berlagak penonton kat blakang tu. rileks dan tak kisah. jalan masih panjang. liga baru jeh start. macam ni true footballer! rileks cool dan pikir masa depan. bukan macam sir alex. otak letak dalam kasut. gunalah kuda-kuda tua. skit pun aku tak kisah. lawan burnley jeh dah terabur. lagi nak gebang.

aku baru sampai malaysia. penat. tetapi pergi london takda laa sepenat pergi sungai petani naik bas. sebab dalam kapal terbang ada pramugari-pramugari terlampau. perghh pakai kebaya belah sampai peha. kurang pahala puasa aku. nasib iman kuat! tapi pramugara cam hampeh. skit pun tak kacak. padanlah semua pramugari mintak num fon aku.

memo kecil : untuk setan-setan merah. jaga aku repeat nanti!

remaja vs. kuda tua

tak mahu tengok lagi.
aku dah nak gerak gi mamak.
ngeteh.
tengok kuda tua lawan remaja star.
haii..
kuda-kuda tua..
terawih pun tak fit..
lagi nak lawan remaja..
:P

Gula-Gula

KUALA LUMPUR - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mencadangkan kerajaan memasang Sistem Penentu Kedudukan Sejagat (GPS) di setiap lori gula bagi membolehkan ia dikesan dengan mudah.

Setiausaha Agung PPIM, Datuk Dr. Maamor Osman berkata, jika kaedah itu digunakan, kerajaan tidak perlu menempatkan pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) negeri untuk memantau setiap perjalanan penghantaran gula.

"Saya bukan tidak sokong langkah kerajaan itu tetapi saya rasa ia tidak praktikal. PPIM telah lama mencadangkan agar semua lori dipasang dengan GPS.

"Ia bukan sahaja boleh mengesan pergerakan lori terbabit, malah boleh mengesan kelajuan dan kecurian. Ia lebih mudah daripada hantar orang untuk pantau," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.



situasi pertama :
akibat masalah gula yang berleluasa ini. banyak semut-semut di rumah aku mati kelaparan dan juga kebuluran. puas aku mencari punca sebenar kematian semut-semut di bahagian dapur rumahku kerana mereka mati secara berkumpulan dan juga beramai-ramai. aku sangkakan mereka membunuh diri tanda protes sebab kami langsung tidak lagi membeli gula sejak sebulan yang lepas. selepas membaca akhbar hari ini baru aku tahu punca sebenar semut-semut ini mati depan pintu tandas. pintu tandas pula terletak di bahagian dapur. akhirnya kami dapat membanteras kegiatan tidak sihat semut-semut ini.

situasi kedua :
bulan puasa. saat paling besh adalah pergi bazaar ramadhan. syok! saat paling syok adalah bila dapat tengok awek-awek cun datang bazaar ramadhan. lagi syok bila terlanggar-langgar akibat kesesakkan lalu lintas yang berlaku di kawasan bazaar ramadhan ini. aku rasa polis-polis trafik patut diarahkan ke bazaar-bazaar ramadhan yang sesak agak lalu lintas di dalam kawasan bazaar ramadhan lebih lancar. maka tidaklah ada mereka yang cilok dan potong dari arah kiri kanan. tetapi itu bukan soal utama. aku keluar nak cari kueh buat tambahan juadah berbuka. misi aku nak cari donut. tak main laa dunkin donut. tak de class laa big apple. aku nak cari donut melayu. lagi besar lagi sedap.aku rayau satu bazaar cari donut. aku jumpe suspek yang jual donut tu. seorang makcik tua. takkan makcik muda kan? aku nak beli donut dia. sekali aku pelik lalu bertanya. "donut ni tak ada gula ker makcik?" "beli dadah ada lesen beli gula tak ada lesen" makcik tu jawap alaa filem p. ramlee bila marjina nak beli belacan secara seludup. aku ingat makcik tu bergurau lalu aku tanya lagi sekali. "makcik kenapa donut tak ada gula makcik" "gula tak ada nak. dah seminggu makcik jual donut tak bergula." "laa tak syok laa macam ni makcik." makcik toh diam lalu memasukkan choki-choki ke dalam plastik donut aku. "nah sekarang dah jadi donut cokelat!" aku berlalu tanpa banyak soal. dalam hati "sial!"

situasi tiga :
aku puas mencari pakcik yang jual gula kapas. sebab biasa tiap kali bazaar dia tak pernah miss. dulu dia dengan kerek jeh tabur gula dalam mesin buat gula kapas. sekarang batang hidung pun tak nampak.

situasi empat:
aku baca kosmo! online. gila laa gula punya kuasa. boleh mati kalau tak ada gula. yang ada diabetis boleh mati kekurangan gula. yang tekanan gula rendah boleh meninggal sebab langsung dah tak ada gula dalam darah. yang jual gula plak hari-hari kena maki sebab gula tak ada. yang tokey-tokey pasaraya lagi seronok. nak gula kena shopping rm30 dan ke atas baru boleh dapat beli gula dua kampit. yang mak aku plak bising gula-gula! last-last aku bagi gula-gula jeh.

dari membazir pasang gps kat lori-lori gula. baik pasang gps kat bus-bus ekspress neh. gula lagi bernilai atau nyawa orang lagi bernilai?

nota kecil : aku back to basic. dah start panjat pokok cari gula kabung. dah mula wat bisnes ngan orang melaka wat bisnes import export. bukan kecil-kecil punya bisnes. neh silap-silap aku boleh bina umah banglo bayar cash kat cemerlang height. bisnes gula melaka! :D

kurangkan manis dalam minuman. tambahkan manis dengan awek-awek yang pemanis! :P

sahur sungguh selera (kaki bola pasukan merah)

sedang lena dibuai mimpi dan fantasi. aku sedang bermimpi sedang training dalam training camp arsenal. aku baru jeh nak rembat bola yang arshavin pass kat aku. tiba-tiba hanset aku berbunyi. aku matikan. sambung tidur balik. selang lagi 5 minit dia bunyi lagi. rasa nak campak jeh ke bawah. tetapi tu jeh laa yang aku ada. kang tak dapat plak awek-awek nak usha aku. hehehehe! aku tabahkan hati dan kuatkan semangat bangun dan terus ke bilik sebelah. kejut satu orang mamat ni ajak pergi sahur. nasib aku baik. sebab takyah kejut dia dah bangun. senang kerja aku tak perlu nak masak air kejut dia.

dengan mata yang buka hampir-hampir nak pejam ku gagahi menuruni cerung-cerung tangga di flat ini. start scooter cabut. india rumah bawah sekali laju jeh terus buka tingkap usha apa yang berlaku. ingatkan ada orang nak curi motor honda c70 milik beliau agaknya. mungkin motor itu begitu klasik baginya. mungkin juga motor itu adalah peninggalan 3 keturunan keluarga beliau. dengan hati yang lega beliau menutup kembali tingkap rumahnya dan berlalu tidur. ceh! buang masa aku senyum-senyum dia buat tak tahu jeh.

aku gagahi meredah embun-embun pagi yang gila sejuk. dah pakai sweater pun lagi gigil-gigil. ada mamat kat belakang aku ni main sandar-sandar kat belakang aku sejuk katanya. aku rasa nak terajang jeh sebab dia punya janggut ada kena-kena aku punya tengkuk. tapi hati mesti sabar. bulan puasa banyak dugaan.

aku sampai kat satu kedai makan ni. nampak kereta polis. dengan tiada perasaan bersalah sebab tak pakai helmet aku parking motor aku sebelah kereta polis. aku buat-buat berani. padahal lesen motor, i.c, roadtax semua aku tinggal kat rumah. aku rileks jalan depan mereka. dorg senyum dan kata "selamat bersahur!" aku pun senyum. hormat mereka-mereka kepada aku. lalu mereka bertanya lagi "rumah mana?" aku tunjuk jeh ke arah depan sana. "owhh! padanlah taknak pakai helmet. dekat sangat kan. rasa-rasa kalau jalan kaki balik pun tak letih sangat kan?" aku jawap dengan buat-buat tak faham. "naik motor lagi dekat kot." aku berlalu tanpa banyak soal. perut dah lapar dan game bola kat tv dah lama setat.

aku duduk. meja paling depan dan dekat dengan tv. aku sandarkan badan aku. terus lihat pada scoreboard. liverpool 0 - 2 aston villa. aku lihat sekali lagi. aku bangun dan pergi ke arah tv tu. aku ingat aku masih mamai-mamai. sekali lagi aku pandang. scoreboard tu tulis. Liv 0 - 2 Ast. perasaan aku bercampur baur. sama ada nak gelak atau nak guling-guling. tetapi bila tengok fans liverpool yang ada dalam tv tu aku tunduk dan berlalu ke meja semula. dengan semangat aku order nasi goreng ayam telur mata. hehehehe! semangat aku sahur pagi ni. sebagaimana semangat aston villa bermain seperti itulah aku semangat makan. itu tanda sokongan aku terhadap pemain-pemain aston villa.

tak mahu cerita panjang. game tu liverpool buat comeback kejap bila torres buat gol. tetapi final score liverpool 1 - aston villa 3.

info sukan : pakcik tepi aku kata aston villa dah 8 tahun tak menang lawan liverpool. aku pun senyum dan sengih sambil makan nasi goreng kampung.

p/s : fans liverpool mana? tunduk ker? atau dah tukar pakai jersey burnley? :D

nota kaki bola : man utd - arsenal. ada sape nak bet? kipas-kipas man utd mane? diam jeh. orang lain puasa gak. tapi fit! sebab kami muda dan bertenaga. bukan macam kuda-kuda tua seperti gigs, owen, scholes! kalau rase kipas susah mati man utd hah! tunjuk jantan laa. lagi nak teriak belakang-belakang. tak gentlemen langsung.

8.00 AM

Damm!
aku terkorek hidung..
terus aku buat megy lepas tu..
tak buang masa dah!
:P







p/s : selamat berbuka puasa semua..

Selamat Berpuasa! Ramadhan Al-Mubarak

esok sabtu.
setat dah satu ramadhan.
malam ni amacam? dah fit nak pergi terawih.

esok pulang temerloh.
puasa pertama tak ada feel nak berbuka kat k.l.
makan mak masak paling sedap.
tengok awek bazaar ramadhan temerloh gak paling syok.

jadi kawan-kawan. awek-awek. selamat berpuasa.
bulan paling banyak godaan dah datang.


nota kecil: semalam semua semangat kumpul depan tv tunggu info puasa. semoga panjang umur penyimpan mohor-mohor besar itu. sebab suara beliau membawa ceria! keh keh.

aku dah sibuk kumpul no. tepon fast food yang boleh buat delivery. aci bawah pun dah setuju nak kerjasama. kalau ada no-no kedai makan yang boleh wat delivery bagitau eh! keh keh! :D

Puasa dah ganti? ramadhan dah dekat!

seminggu lagi nak puasa.
dewan bandaraya kuala lumpur. majlis perbandaran temerloh.
bila nak bagi peta lokasi tapak bazaar ramadhan kawasan korang?
aku dah plan. sehari aku nak turun berkempen ke setiap tapak bazaar ramadhan yang berbeza.
jadi insya-Allah ada 30 tapak yang aku akan kunjung bulan ramadhan ni.
jadi cepat submit kat aku peta kawasan tu.
nanti macam mana penduduk nak vote aku kalau batang hidung aku pun tak nampak kan.
publisiti kena luas.
orang lain pakai topeng tutup hidung dan mulut. takut h1n1.
bagi aku tak perlu sangat.
sebab aku dah siap cetak dah topeng ala-ala macam ultraman tu.
tapi bukan gambar ultraman.
ia adalah muka aku.
lagi senang aku nak buat publisiti.

puasa dah dekat weh.
teringat waktu muda dan bahaya dulu. (kate solleh muda dan bahaya)
muda dan bahaya? (young and dangerous). alaa yang hero dia rupa cam aku tu.
sibuk jeh ikut gaya aku. dah aku kena tukar imej. sekarang zack efron plak tiru gaya aku.
dah aku pening gaya penampilan macam mana plak aku nak guna lepas ni.
ok meh aku cerita sedikit waktu aku muda dan bahaya.
sekarang pun muda lagi. tapi dah tak buat kerja-kerja bahaya.

mari kita mengimbau kenangan. 4 atau 5 kali puasa sebelum ni. maknanya 4 atau 5 tahun lepas laa. waktu dekat-dekat nak puasa. semua orang sibuk weh bila nak dekat-dekat nak puasa. pakcik-makcik sibuk nak tambahkan pahala dalam bulan syaaban. mat-mat rempit pula sibuk kerja cat nombor untuk bazaar ramadan. takkan korang tak tahu plak kan. yang nombor-nombor dan ada blok-blok tu. tu mat rempit yang buat tu. kerja part time sebab motor sangkut kat balai malam minggu dulu. dah la motor bapak kan. sebab tu ada makcik depan dapat blok besar-besar jeh. makcik belakang-belakang plak dapat blok atau lebih senang nak faham space kecil-kecil jeh. sebab akal mat-mat rempit ni panjang. depan-depan space besar. jadi jarang line ke satu line besar. maknanya cepat laa habis ngecat line. sampai hujung-hujung nombor banyak lagi space dah kurang. tu makcik-makcik dapat hujung hangin jeh. belah depan dapat 2 3 meja untuk satu blok. makcik belakang kadang-kadang satu meja pun kongsi makcik sebelah. malu beb dah laa kerja tengah panas. awek-awek lalu pandang jeh. mana nak taruk muka? baru nak bunyi-bunyi tarik bibir awek dan jeling arah lain. waktu tu rasa macam cat jalan warna kuning tu nak cat jeh kat muka awek-awek tu. tapi mat-mat rempit sekarang mana ada lagi macam ni. mat-mat rempit sekarang kerja high class. pakai tie. kasut itam kilat bersinar. kerja dalam aircond. mana laa aku tahu mat rempit sekarang aku bukan mat rempit. bukan tu aku nak cerita lagi pun.

makcik-makcik yang nak berniaga ni plak sibuk laa turun naik mahkhamah. bukan sebab mereka-mereka kena saman. sebab parking kat mahkhamah. guna tangga makhamah tumpang lalu untuk ke pejabat majlis perbandaran temerloh. sebab parking kat majlis penuh beb. ramai laa makcik-makcik ni datang. ea laa nak cabut undi dapat space nombor berapa kan. makcik-makcik yang dah biasa niaga bilang tahun muka rileks jeh. sebab mereka dah sogok awal-awal dah mereka yang kerja cabut undi nanti. makcik-makcik ni takyah beria laa nak sogok wang beribu. cukuplah sogok setakat datang makan kedai mereka hari-hari dapat murah. tak yah beria sangat. kadang-kadang suruh laa anak-anak perempuan mereka yang ada tolong bagitahu kat mereka. confirm jalan punya. makcik-makcik yang dah bagi sogokan ni muka rileks dan tenang jeh. sebab mereka dan confirm dapat tempat regular mereka bilang-bilang tahun. regular customers mereka pun takyah susah-susah cari mereka mereka. datang jeh tempat biasa. nak-nak plak makcik-makcik yang jual waktu pekan sehari. confirm pekan sehari situ laa gerai dia. waktu bazaar ramadhan pun situ gak lah tempat dia. kalau nak tengok contoh terbaik. cuba tengok gerai murtabak pok lan. macam mana nak tengok? korang kena ada saintis yang rambut pacak-pacak. lepas tu ada kereta sebijik yang boleh back to the future. sebab aku cakap 4 atau 5 ramadhan lepas. sebab aku rasa sekarang dah tak ada dah. sebab sekarang mungkin majlis dah telus kot. atau anak makcik-makcik ni dah tak mantap sebab hari-hari makan jadi gemok bela badan jeh hari-hari. ataupun sebab yang ahli majlis pun semua dah tua-tua dan gatal jeh. tapi bukan tu aku nak cerita. sebab mak aku last berniaga bazaar ramadhan pun waktu aku umur 10 tahun.

kalau hampir-hampir nak puasa macam ni. kami mesti akan tubuhkan satu persatuan pengguna sendiri. persatuan pengguna kami ini adalah bertemakan dari kami, kepada kami, dan untuk kami-kami sahaja. itu adalah cogan kata rasmi kelab atau persatuan pengguna milik kami. persatuan pengguna kami ini lebih produktif dan aktif. kami lebih kurang macam inspektor makanan pun ada. kami akan melawat kedai-kedai makan yang biasanya tak tutup pada bulan ramadhan. sebab banyak kedai makan tutup waktu bulan ramadhan. kedai mak aku pun tutup. perkara yang kami titik beratkan adalah soal keselamatan, kebersihan, harga, jarak, dan lokasi. bagi aku terangkan dulu. nanti korang tak faham plak. keselamatan. kedai itu mestilah bukan kawasan popular. hanya minoriti jeh yang datang. dan yang paling penting jauh dari sebarang mengawasan polis dan jabatan agama. yang keduanya adalah kebersihan. sangat penting sebab biasa kedai-kedai yang buka waktu bulan puasa kedai-kedai cina. tetapi tak tahu kenapa bila bukan bulan ramadhan sangat jijik dan geli untuk pergi kedai nasi ayam cina tetapi bila bulan puasa itulah kedai yang paling sedap nasi ayam dia! yang ketiganya adalah jarak dia dari tempat persembunyian kami. lagi dekat lagi bagus. sebab risiko untuk kantoi dengan pak iman nak pergi surau atau dengan cikgu-cikgu sekolah yang baru balik sekolah atau dengan mak bapak sekor-sekor melaun yang terbabit dalam operasi ini. jadi kedai yang terbaik adalah kedai yang paling dekat. tempat persembunyian kami? mana boleh bagitahu. tak nama tempat persembunyian kalau bagitahu. yang terakhir adalah lokasi. lokasi tempat persembunyian mestilah jauh dari laluan awam. jauh dari jiran-jiran yang seperti mulut murai.com. jauh dari pandangan orang. berdekatan dengan tempat yang ada air lagi bagus. seperti rumah kosong yang paip air belum potong. lombong tinggal. rumah indon yang dah tinggal tapi ada perigi. tepi sungai tak besh sangat sebab jauh dengan rumah lagipun orang tua-tua punya port ponteng puasa. nanti dia kaco line. dan lagi satu adalah lokasi kedai itu. lokasi kedai itu mestilah bukan tempat laluan utama ahli keluarga, ahli kariah masjid, ahli majlis agama, ahli pibg sekolah, ataupun ahli pusat sumber. sudah faham sedikit? tak perlu nak faham banyak-banyak sebab persatuan ini dah dibubarkan. eh masih ada rasanya persatuan ini. tetapi generasi seterusnya.

terlupa. ada satu lagi yang aku tertinggal. sukarelawan. tiada sukarelawan ni maknanya tak jadi persatuan ini. jadi kami kena siapkan list awal-awal. siapa yang kami nak lantik jadi sukarelawan. nama yang atas sekali tentu franklin monokotiliden. aku tak ingat mono-mono apa nama dia tapi sebutan dia lebih kurang macam tu lah. dia adalah chief sukarelawan kami. dan dia juga dikalangan yang terbaik dari yang terbaik. tidak pernah sekali pun kantoi dalam tugas yang kami berikan kepada beliau. sekali pun tak pernah gagal dalam misi membeli makanan ke lokasi yang kami tentukan. ehh pernah sekali! pernah sekali dia makan duit kami pergi pusat hiburan keluarga. cilaka betul kami tunggu dekat dua jam rupanya dia perabih kan duit kami gi main game token. hangen betul. kelaparan kami satu hari tu. terus dia kena balik pakai tudung yang dicuri oleh beliau sendiri. banyak lagi mereka-mereka yang terlibat dalam kerja-kerja sukarelawan ini. tetapi persatuan kami berrprofil tinggi. jadi segalanya adalah private&confidential.

jadi aku pelik lah. kenapa lah ramai yang kalau puasa mula lah tak semangat jeh. bila ajar keluar taknak. ajak melepak tak nak. aku jadi sangat pelik lah. tak ada kekuatan langsung. tak ada daya ketahanan diri langsung. dan antibodi yang sangat lemah. kami waktu puasa siap boleh main bola lagi petang. hey! bukan main timbang-timbang atau main monyet tepi padang. tetapi boleh main satu padang besar lagi bulan puasa. main padang besar 7 sebelah. jadi apa lah masalah dengan puasa? tak ada masalah pun.

jadi. selamat puasa semua! selamat berpuasa untuk mak, ayah. along sekeluarga. angah sekeluarga. ude sekeluarga. nadia sekeluarga. dan mereka-mereka yang berada di temerloh. maaflah semua sebab puasa yang pertama ini kamu semua terpaksa tengok muka aku yang kacak ni sebab puasa pertama weekend beb! takkan laa aku taknak balik. jadi aku yang diperantauan ni akan balik. jadi masak sedap-sedap! hahahaha :P

untuk mereka yang masih bersama. Syukur Alhamdullilah kita masih diketemukan dalam bulan yang penuh berkat ini. untuk mereka yang telah pergi. mungkin puasa berikutnya aku akan turut serta. dalam kita memasang pelita dalam malam tujuh likur. semoga cahaya pelita itu boleh terangi untuk kita mencari malam lailatul qada.

p/s : siapa nak cabar aku? ok timbang berat korang sekarang. hujung puasa kita timbang. tengok siapa lagi kurang berat dalam bulan puasa. ada berani? nadia berat berapa? moyu berapa? daud? kura-kura? pengemar coklat? zarf ko taknak ker turut serta tengok ko dah berlebih-lebih dah tu. moqh? emir? angah? ude? haaa marilah! setai cabaran puasa dan kurus ini. penyertaan terbuka. tak perlukan borang tak perlukan duit. cuma hantar berat anda sekarang. dan kemudian hantar berat anda hujung bulan ramadhan.

nota untuk arefizz dan shah arjin : wehh! outing ramadhan ajak aku. kita lepak macam last year. tapi tolong jangan masjid kat area shah alam lagi. aku letih kira round bout jam 3 pagi.